Schwartz Modeli Bağlamında Guy de Maupassant'ın Öykülerinde Değerler Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimindeki Yeri


Thesis Type: Postgraduate

Institution Of The Thesis: Ondokuz Mayis University, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Turkey

Approval Date: 2024

Thesis Language: Turkish

Student: REMZİ DEMİR

Supervisor: Hanife Nalan Genç

Abstract:

Bu tezin öncelikli amacı değerler eğitimi kavramını anlamsal, eğitsel, duyuşsal ve yazınsal boyutta değerlendirerek, Fransız yazar Guy de Maupassant’ın öykülerinde nasıl ve ne şekilde yansıtıldığını bulgulamaktır. Tezde araştırma yöntemi olarak betimsel analiz kullanılmıştır. Bireyin biyolojik gereksinimlerine iletişim ve etkileşim gereksinimini içeren sosyal gereksinimleri ve bir grup içinde olma isteğinden doğan ve toplumsal gerekliliklerden kaynaklı gereksinimler eklenir. Schwartz evrensel niteliğe sahip bu üç temel gereksinimi birbirine benzer veya farklı olmaları açısından güdüsel, dinamik ve süreklilik göstermeleri yönünden on değer tipine göre kurgulamıştır. Maupassant’ın yedi kitabı içerisinden seçilen yirmi sekiz öykü bireyin bu üç temel evrensel gereksinimi çevreninde on temel değer tipine göre değerlendirilmiştir. Bu değerlerden biri ya da birkaçını içerdiği görülen öyküler özellikle uyumluluk ve karşıtlıklarına göre sınıflandırılmıştır. Tezin bir diğer amacı ise yabancı dil öğrenimi/öğretiminde değerler eğitiminin yerini bulgulamaktır. Yabancı dil öğrenirken dilin yalnızca yapısal yanı değil aynı zamanda kültür ve değerleri de öğrenilmektedir. Temel ve/veya yardımcı yabancı dil öğretim kitaplarında etkinlik ve konuların öğrenimi ve öğretiminde değerler eğitiminin yeri ve önemine dikkat çekilmiştir. Guy de Maupassant’tan seçilen öykülerde değerlerin doğrudan ya da dolaylı olarak aktarıldığı saptanmıştır. Yazarın seçilen öykülerinde iyilikseverlik ve güvenlik kavramlarına diğerlerine göre daha çok yer verdiği görülmüştür. Yabancı dil öğrenimi/öğretiminde Maupassant’ın öykülerinde aktardığı değerlerin öğrenciyi hem eğitsel yönden isteklendirmesi hem de sorgulamaya yöneltmesi sebebiyle yararlı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.