Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Ondokuz Mayis University, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı, Turkey
Approval Date: 2024
Thesis Language: Turkish
Student: REMZİ DEMİR
Supervisor: Hanife Nalan Genç
Abstract:
Bu tezin öncelikli amacı değerler eğitimi kavramını
anlamsal, eğitsel, duyuşsal ve yazınsal boyutta değerlendirerek, Fransız yazar Guy de Maupassant’ın öykülerinde nasıl ve ne
şekilde yansıtıldığını bulgulamaktır. Tezde araştırma yöntemi olarak betimsel analiz
kullanılmıştır. Bireyin biyolojik
gereksinimlerine iletişim ve etkileşim gereksinimini içeren sosyal
gereksinimleri ve bir grup içinde olma isteğinden doğan ve toplumsal
gerekliliklerden kaynaklı gereksinimler eklenir. Schwartz evrensel
niteliğe sahip bu üç temel gereksinimi birbirine benzer veya farklı olmaları
açısından güdüsel, dinamik ve süreklilik göstermeleri yönünden on değer tipine
göre kurgulamıştır. Maupassant’ın yedi kitabı
içerisinden seçilen yirmi sekiz öykü bireyin bu üç temel evrensel gereksinimi
çevreninde on temel değer tipine göre değerlendirilmiştir. Bu değerlerden biri
ya da birkaçını içerdiği görülen öyküler özellikle uyumluluk ve karşıtlıklarına
göre sınıflandırılmıştır. Tezin bir diğer amacı ise yabancı dil
öğrenimi/öğretiminde değerler eğitiminin yerini bulgulamaktır. Yabancı dil
öğrenirken dilin yalnızca yapısal yanı değil aynı zamanda kültür ve değerleri
de öğrenilmektedir. Temel ve/veya yardımcı yabancı dil öğretim kitaplarında
etkinlik ve konuların öğrenimi ve öğretiminde değerler eğitiminin yeri ve
önemine dikkat çekilmiştir. Guy de Maupassant’tan seçilen öykülerde değerlerin
doğrudan ya da dolaylı olarak aktarıldığı saptanmıştır. Yazarın seçilen
öykülerinde iyilikseverlik ve güvenlik kavramlarına diğerlerine göre daha çok
yer verdiği görülmüştür. Yabancı dil öğrenimi/öğretiminde Maupassant’ın
öykülerinde aktardığı değerlerin öğrenciyi hem eğitsel yönden isteklendirmesi
hem de sorgulamaya yöneltmesi sebebiyle yararlı olacağı sonucuna ulaşılmıştır.