Samsun İli Süt Hayvancılığını Geliştirmek Amacıyla Çiftçilerin Eğitimi Projesi


Fındık M., Akdağ F., Aksoy A., Çevik M., Çiftçi A., Fındık A., et al.

AB Destekli Diğer Projeler, 2006 - 2007

  • Proje Türü: AB Destekli Diğer Projeler
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2006
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2007

Proje Özeti

TR0305.02.LDI/019

 

SAMSUN İLİ SÜT HAYVANCILIĞINI GELİŞTİRMEK 
AMACIYLA ÇİFTÇİLERİN EĞİTİMİ PROJESİ 

 

Hibe Sözleşmesi Faydalanıcısının Adı:

ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ VETERİNER FAKÜLTESİ DEKANLIĞI

 

İrtibat kurulacak kişinin adı ve unvanı:

Prof.Dr. Murat FINDIK  -   Proje Koordinatörü  

 

Proje ortaklarının adı:

SAMSUN BÖLGESİ VETERİNER HEKİMLERİ ODASI 

SAMSUN DAMIZLIK SIĞIR YETİŞTİRİCİLERİ BİRLİĞİ

 

Proje tarihleri ve süresi:

01.05.2006  -  30.11.2007  / 18 Ay

 

Nihai faydalanıcılar ve/veya hedef gruplar  

Projenin hedef kitlesi halen köylerde yaşayan, belirli miktarda ekilebilir tarım arazisine sahip olan ancak elindeki kaynakları etkili şekilde kullanamayan çiftçiler oluşturmaktadır. Eğitim programına katılması planlanan kişi sayısı toplam 1000 kişidir. Kadın ve erkekler için özel bir hedef konulmamıştır.  

 

Proje faaliyetlerinin uygulanmasının değerlendirilmesi

Eğitim programlarına 29 Ocak 2007 tarihinde başlanmış ve 30 Kasım 2007 tarihine kadar toplam 993 çiftçiye süt ineği yetiştiriciliği temel eğitimi verilmiştir. Eğitime katılan çiftçilerin 107’sini kadınlar, 123’ünü yirmibeş yaş altı gençler oluşturmuştur.     
Programa katılan yetiştiricilere her hafta toplam 30 saat eğitim verilmiş, bunun ilk saati tanışma ve program hedeflerini anlatmak, son saati ise eğitim programının çiftçiler tarafından değerlendirilmesi ve sınav için ayrılmıştır. 

Projede 1000 çiftçinin eğitim programına katılması hedeflenmişti. Bu hedefe %99 oranında ulaşıldı. Ancak özellikle kadınların katılımının özendirilmesi için eğitim programlarının bulundukları yerlerde yapılması gerekliliği ortaya çıkmıştır.   
Çiftçilerin özellikle de hayvancılıkla uğraşan kişilerin benzer eğitim programlarına büyük ölçüde ihtiyaç duydukları ve bu sayede daha verimli ve sağlıklı bir üretim yapacakları görülmüştür.

Bu projede eğitim programına katılacak çiftçilere dağıtılmak üzere 1000 adet eğitim kitabı bastırılmıştır.

Kuruluşunuz/Ortağınız bu projeden neler öğrendi? Bu bilgilerden nasıl yararlanıldı ve bu bilgiler nasıl yayıldı?

Gerçekleştirilen proje sonucunda başlangıçta da öngörüldüğü üzere;

-       Bölgede hayvancılıkla uğraşan insanların temel düzeyde dahi bilgilerinin çok yetersiz olduğu, 

-       Hayvan yetiştiriciliğinin asli değil ikinci bir iş olarak görüldüğü

-       Çiftçi organizasyonlarının ve örgütlenmesinin zayıf olduğu,

-       Hayvancılıkla ilgili problemlerin bir bütün olarak çözümlenmesi gerektiği,

-       Hayvan varlığı ve üretim düzeyinin düşük olduğu,

-       Çiftçilerin gelir düzeyinin düşük olduğu görüldü.

 

Bu problemlerin bölgesel düzeyde yapılan bir eğitim çalışmasıyla çözülemeyeceği, ancak özellikle çiftçilerin bilgi düzeyinin artırılması ve yetiştiricilerin örgütlenmesinin sağlanmasıyla önemli bir mesafe kaydedileceği de ortadadır. 

Bu proje ile, bölgemizdeki sürdürülebilir ekonomik kalkınmada önemli rol oyanayan süt hayvancılığı için potansiyel işgücünü oluşturan çiftçiler, bu yönde genel bir eğitimden geçirilmiş, eğitime katılan kişilere süt hayvancılığı ve çiftçiliğin bir meslek olduğu bilinci kazandırılılmıştır. Çiftçiler hayvan yetiştiriciliği ve sağlıklı süt üretimi ve muhafazası konusunda temel düzeyde bilgi sahibi olmuştur. 

Proje iştirakçi firmanın geri çekilmesi nedeniyle başlangıçta planlandığı şekilde uygulamalı olarak yapılamamış ve tüm dersler teorik olarak üniversite kampüsünde yer alan Sürekli Eğitim Merkezi’nde yapılmıştır. Bu tür eğitim programlarının ağırlıkla uygulamalı olarak yapılması çok daha verimli olmaktadır. Bundan sonra düzenlenmesi planlanan eğitim programları için bir “süt hayvancılığı eğitim merkezi ve uygulama çiftliği” ihtiyacı halen mevcuttur. Fakültemiz ve proje ortaklarımızın bundan sonraki dönemlerde sunacağı projelerde öncelikli hedefimiz bu eğitim merkezi ve uygulama çiftliğinin kurulması olacaktır.

Bu durumda bölgede halen geçimini öncelikle hayvancılıktan karşılayan ve benzer temel eğitim programlarına ihtiyacı olan çok sayıda kişinin eğitimlerine devam edilebilecektir.