Kırbaş U. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 1002 - Hızlı Destek Programı, 2024 - 2025
Araştırmada karayolu ağının kurp (dönemeç)
kesimlerinde trafik şeritlerinin delinatör ile ayrılmasının, diğer bir değişle
trafik şerit çizgilerine uymama alışkanlığının en sık görüldüğü kesimlerin
disipline edilmesinin yolun kapasitesi ve trafik akım karakteristiği üzerindeki
etkileri araştırılmaktadır. Bu değerlendirmeyi yapabilmek amacıyla çalışma
alanı olarak OMU Kurupelit Kampüsü yol ağı ana koridoru üzerinde, yarıçapı
oldukça küçük iki adet katılım ve ayrım içermeyen (izole) kurbun bulunduğu 2x2
bölünmüş bir yol kesiminin bir yönü seçilmiştir. Çalışma kapsamında yolun kampüs
giriş yönünde (aynı yönlü iki şerit) kurp kesimlerinde delinatör yardımıyla
trafik şeritlerinin birbirlerinden ayrılmasının trafiğe etkisi incelenmektedir.
OMU tarafından desteklenen proje kapsamında trafik akım görüntülerini kayıt
altına alabilmek için uzun süreli kayıt yapabilen 4 adet kamera ve kameraları
yüksek konumda tutabilecek 4 adet ayak satın alınmıştır. Kameralar yardımıyla
bahsi geçen 2 adet kurbun giriş ve çıkış noktalarında kayıt alınabilmektedir. Kayıt
edilen trafik akım görüntüleri OMU tarafından desteklenen proje ekibi
tarafından geliştirilen Yolo, Ultralytics, Sort, Opencv gibi algoritma
kütüphanelerini kullanan Python kodlama dilinde yazılmış bir yazılım ile
çözümlenmektedir. Bu yazılımla taşıtın türü (6 kategori), hangi şeridi
kullandığı (sağ ya da sol), şerit ihlali yapma durumu, geçiş zamanı ve taşıt
hızı bilgileri kayıt altına alınmaktadır.