Female Employment in Discount Markets: From Family Grocer to Sales Representative


ÖZCAN P. K., YÜCE Y.

Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.14, no.0, pp.169-191, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 14 Issue: 0
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.13114/mjh.1457310
  • Journal Name: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.169-191
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

The rapid opening of discount markets on every street corner and the visibility of women as employees in these markets makes us think about how this field looks in the context of labor relations, especially for women. This study, which aims to look at discount markets through the eyes of women employees, argues women's working life in the service sector with its dimension in the markets. In the light of in-depth interviews with women discount market employees, the study seeks to answer the questions of what kind of working conditions women experience here and what it means to be a market employee as a woman. As a result of the interviews with 15 women who have been working in different discount supermarkets for at least 6 months, it was determined that women, as registered employees of giant corporate firms, show an understanding and working style similar to "flexible" working patterns. The undefined nature of the work (everyone does everything at any time), flexibility in working hours (there is no break before the end of the work) and a variable working environment (each store has its own unique functioning) determine the working style in supermarkets. Especially the female employees are expected to smile and to succeed in customer relations. This situation transforms women's emotional labor into the most important earning tool in the supermarket business. Moreover, the transfer of traditional forms and roles within the family to the supermarket explains why the number of women in supermarkets is increasing and also shows how chain supermarkets take advantage of women's gendered roles. In other words, although women participate in public sphere, they are evaluated on the basis of their ideal performance of femininity in the private sphere and their role in the workplace is constructed through the home and family.
İndirim marketlerinin çok hızlı bir şekilde her sokak başında açılması ve kadınların bu marketlerde çalışan olarak görünür olması, bu alanın çalışma ilişkileri bağlamında, özellikle kadınlar için nasıl gözüktüğünü düşündürmektedir. İndirim marketlerine kadın çalışanların gözüyle bakmayı hedefleyen bu çalışma, hizmet sektörü içerisindeki kadın çalışma hayatını marketlerdeki boyutuyla tartışmaya açmaktadır. Buradan hareketle araştırmada, indirim marketi çalışanı kadınlarla yapılan derinlemesine görüşmeler ışığında, kadınların burada ne tür çalışma koşullarını deneyimledikleri ve bir kadın olarak market çalışanı olmanın ne anlama geldiği sorularına cevap aranmıştır. Farklı indirim marketlerinde en az 6 aydır çalışan 15 kadınla yapılan görüşmeler sonucunda, dev kurumsal firmaların kayıtlı çalışanları olarak kadınların “esnek” çalışma örüntülerine benzeyen bir anlayış ve çalışma biçimi gösterdikleri tespit edilmiştir. Yapılan işin tanımsızlığı (herkes her işi her an yapar), çalışma saatleri konusundaki esneklik (iş bitmeden paydos yapılmaz) ve değişken çalışma ortamı (her mağazanın kendine özgü bir işleyişi var) markette çalışmayı betimlemektedir. Özellikle kadın çalışanlardan güleryüz ve müşteri ilişkilerinde başarı beklenmektedir. Bu durum kadının duygusal emeğini market işinde en önemli kazanma aracına dönüştürmektedir. Dahası, aile içi geleneksel ilişki biçimlerinin ve rollerinin markete aktarımı neden marketlerde kadın sayısının arttığını açıklamakta ve aynı zamanda zincir marketlerin kadınların toplumsal cinsiyete dayalı rollerinden nasıl yararlandıklarını göstermektedir.