Bir insanın gerek ana dilinde gerekse sonradan öğrendiği yabancıbir dilde kendini ifade edebilmesi, yeni bilgiler öğrenebilmesi,üretebilmesi ve dil vasıtasıyla iletişim kurabilmesi için yeterli kelimebilgisine sahip olması gerekmektedir. Bu nedenle dil eğitimi ve öğretimiçalışmalarının temeli, esasen bireylerin kelime hazinesinin yeterli birdüzeye ulaştırılması hedefine dayanır. Özellikle yabancı dil öğretimiçalışmaları, dil öğrenen birey kelime hazinesi bakımından yeterli düzeyegelmeden ilerleme kaydedemez. Bu çalışmanın amacı dilin yapı taşıkonumunda olan ve dil eğitimi ve öğretiminde dil becerilerinin temelinioluşturan kelime kavramı ile ilişkili kelime hazinesi, kelime bilgisi vekelime öğretimi konularında detaylı kuramsal bilgi sunmak, ayrıcayabancı dilde kelime öğretimi çalışmalarında dikkat edilmesi ve yapılmasıgerekenlerle ilgili çeşitli önerilerde bulunmaktır. Bu doğrultuda geniş biralan yazın taraması gerçekleştirilmiş ve elde edilen bilgiler araştırmacınındil öğretim sahasındaki tecrübelerinden de yararlanılarak yabancı dildekelime öğretirken dikkate alınabilecek şekilde pratik önerileredönüştürülmüştür. Bu çalışmada, kelime hazinesi, alıcı ve üretici kelimehazinesi, kelime bilgisi ve boyutları, kelime öğretiminin amacı, dolaylı vedoğrudan kelime öğretimi ile bu yöntemlerin avantaj ve sınırlılıkları,kelime öğretimi sırasında dikkat edilmesi gerekenler ve yabancı dilöğretiminde bir kelimenin anlam boyutlarının açıklanması sırasındaöğreticiler tarafından izlenecek adımlar ile kullanılabilecek stratejiler ilgilibilgiler yer almaktadır. Burada yer verilen kuramsal bilgi ve önerilerinhem araştırmacılara hem de dil öğreticilerine faydalı olacağıdüşünülmektedir.
The ability of a person to express himself/herself, to learn and produce new knowledge and to communicate through language in a native or foreign language that s/he learns afterwards, depends on having sufficient vocabulary. Therefore, the basis of language education and teaching is actually based on the goal of letting individuals to have sufficient vocabulary level. Particularly, the activities of foreign language teaching can not make progress until learner reach an adequate level in terms of vocabulary. The aim of this study is to present detailed theoretical knowledge about the subjects of vocabulary, word knowledge and vocabulary teaching which are related to word itself as a nation that is building block of the language and the basis of language skills in language education and teaching, and to make various suggestions about the points to take into consideration and to be done in vocabulary teaching activities while teaching foreign language. In this direction, a broad literature search was carried out and the knowledge obtained from this research has been transformed to suggestions which may be useful for vocabulary teaching in the foreign language teaching process, as taking researcher’s own experiences in education. This study contains knowledge associated with vocabulary, receptive and productive vocabulary, word knowledge and its dimensions, the purpose of vocabulary teaching, direct and indirect vocabulary teaching methods and the advantages and limitations of these methods, points that one needs to be aware of during vocabulary teaching and strategies and steps that can be used and followed by teachers as explaining the meaning dimensions of a word in foreign language teaching. It is believed that these theoretical knowledge and suggestions provided here will be useful to both researchers and language teachers.