Bu araştırmada, kelime bilgisi eksikliğine bağlı olarak ortaya çıkan ve sözlü veya yazılı iletişim
sürecini tehdit eden anlarda iletişimin sekteye uğramadan devam edebilmesi için faydalı bir
uygulama olduğu düşünülen farklı kelimelerle açıklama stratejisi eğitiminin Türkçe öğrenenlerin
konuşma ve yazma başarısı üzerinde olumlu bir etkisinin olup olmadığını ortaya çıkarmak
amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda altı (6) haftalık deneysel bir eğitim süreci tasarlanmış ve
araştırma gerçek deneme modellerinden ön-test/son-test kontrol gruplu yarı deneysel model ile
desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, ön-test uygulamasının sonuçlarına göre yansız
olarak belirlenmiş olan B2 düzeyindeki iki sınıfta Türkçe öğrenen kırk (40) uluslararası
öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen farklı kelimelerle
açıklama başarı testi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonunda; deneysel eğitimin, konuşma
sırasında bilinmeyen bir kelime ile karşılaşıldığında bu kelimeyi başka kelimeler kullanarak
açıklama ve konuşmayı sürdürme becerisini geliştirme, yabancı dilde bir yazı yazarken ifade
edilmek istenenleri karşılayan kelime ya da kelime grubunun bilinmediği zamanlarda yazma
eylemini sürdürme, bir kelimeyi veya durumu çeşitli özellikleri kullanarak açıklama, daha uzun
cümle kurabilme ve üretilmek istenen anlamı daha detaylı açıklayabilme hususlarında Türkçe
öğrenenlere katkı sağladığı ve öğrenenlerin kur sınavlarının konuşma ve yazma bölümlerinden
daha iyi puan almalarına yardım ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to reveal whether the training of the explanation strategy with
different words, which is thought to be a useful practice for continuing the communication
without interruption in the moments that occur due to lack of vocabulary and threaten the
verbal or written communication process, has a positive effect on the speaking and writing
success of Turkish learners. For this purpose, an experimental training process of six (6) weeks
was planned and the research was designed with a pretest/posttest control group quasiexperimental
model. The study group of the research consists of forty (40) international
students who learn Turkish in two classes at B2 level. The data were collected through the
achievement test developed by the researcher. At the end of the research, it was understood that
experimental training contributed learners to explain unknown words by using other words that
they already know and improve the ability to continue speaking when encountering an
unknown word during the conversation, to pursue the act of writing when the word or group of
words are unknown that corresponds to what is intended to be expressed while writing a text in
foreign language, to explain a word or situation by using various features of the word or
situation and to be able to make longer sentences and explain the meaning to be produced in
more detail. In addition, it was also understood that experimental training helped learners to
score better in the speaking and writing sections of the exams.