Morfolojik Farkındalık ve Morfolojik Farkındalık Eğitimi


MEMİŞ M. R.

INTERNATIONAL JOURNAL OF TURKISH LITERATURE CULTURE EDUCATION, cilt.8, sa.3, ss.1355-1368, 2019 (TRDizin) identifier

Özet

Morfolojik farkındalık, dilin temelini oluşturan kelimelerin yapı taşıniteliğindeki parçalarını bilmeyi, bu parçaların farkında olmayı vegerektiğinde bu bilgi ve farkındalıktan yararlanmayı kapsamaktadır. Bir dilinmorfolojik bilgisi o dilin işleyiş sisteminin bilgisidir. Türü ve içeriği neolursa olsun bir sistem olarak işleyen şeylerin nasıl çalıştığını anlamak, busistemi oluşturan parçaların görevlerini ve işlevlerini bilmek hedeftekisistemin mutlak olarak daha iyi anlaşılmasına ve daha iyi kullanılmasınayardımcı olmaktadır. Bu yönüyle bir sistem olarak işleyen dilin de işleyişözelliklerini bilmek onun hem ana dili hem yabancı dil olarak daha etkilikullanılmasına yardım etmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türk alanyazınında daha önce tanımlanmamış olan morfolojik farkındalık kavramınıtanımlayarak dil eğitimi sahasına kazandırmak, morfolojik farkındalığın türüve boyutları hakkında bilgi vermek ve dil eğitimi ve öğretimi sürecindeverilecek morfolojik farkındalık eğitiminin öğrencilere katkıları konusundagörüş sunmaktadır. Bu çalışmanın morfolojik farkındalıkla ilgili yapılacakaraştırmalara zemin hazırlayacağı düşünülmektedir.
Morphological awareness includes knowing the parts of the words that are building block of the language, being aware of these parts and benefiting from this knowledge and awareness when it is necessary. The morphological knowledge of a language is the knowledge of the language’s functioning system. Regardless of type and content, understanding of how things work as a system and knowing the functions and assignments of the parts which constitute this system, absolutely help to understand the targeted system and assist to use it better. In this respect, knowing the functioning properties of the language working as a system helps to use it more effectively both as native and foreign language. The aim of this study is to introduce morphological awareness which has not been defined previously in Turkish literature, to the field of language education, to provide knowledge about the type and dimensions of morphological awareness, and to present opinion about the contribution of morphological awareness training in the process of language education and teaching. It is believed that this study will provide a basis for future researches on morphological awareness in Turkish literature.