WHAT HAS BEEN DONE FOR OUTDOOR EDUCATION? EXAMPLES FROM THE WORLD AND WHAT NEEDS TO BE DONE


Creative Commons License

Gül A., Tağrİkulu P.

Milli Eğitim, vol.51, no.236, pp.3299-3314, 2022 (Scopus) identifier identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 51 Issue: 236
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.37669/milliegitim.947965
  • Journal Name: Milli Eğitim
  • Journal Indexes: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.3299-3314
  • Keywords: Abroad, Outdoor education, Turkey
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

This study, which was carried out in order to create a general framework for the development of outdoor education in Turkey and abroad, was carried out on the basis of qualitative research methods and techniques. In the study, data were collected and analyzed by document review/analysis. In this study, the developments and educational processes of the countries in the field of out- door education were collected by examining the scientific studies published in different sources, and the similarities and differences between Turkey and the mentioned countries were tried to be analyzed with a critical perspective. In the light of the information obtained as a result of the scans, considering the path ta- ken by America, Australia and Scotland, to say that these countries are countries with a high level of awareness and entrepreneurial spirit in the field of outdoor education; When we look at Turkey, it is possible to see that the foundations of outdoor education, similar to the world, are actually very old, but its emergence in the field of education has taken place within the last century.
Yurtdışında ve Türkiye’de sınıf dışı eğitimin gelişimi ile ilgili genel bir çerçeve oluşturmak amacıyla yapılan bu çalışma nitel araştırma yöntem ve teknikleri temel alınarak yürütülmüştür. Çalışmada veriler doküman incelemesi/analizi yapılarak toplanmış ve analiz edilmiştir. Bu çalışmada ülkelerin sınıf dışı eğitim alanındaki gelişimleri ve eğitim-öğretim süreçleri farklı kaynaklarda yayımlanan bilimsel çalışmalar incelenerek toplanmış ve Türkiye ile söz konusu ülkeler arasındaki benzerlik ve farklılıklar eleştirel bir bakış açısıyla çözümlenmeye çalışılmıştır. Yapılan taramalar sonucunda elde edilen bilgiler ışığında, Amerika, Avustralya ve İskoçya’nın aldıkları yol göz önüne alındığında, bu ülkelerin, sınıf dışı eğitim alanında bilinç seviyesi ve girişimci ruhu yüksek ülkeler olduğunu söylemek; Türkiye’ye bakıldığında ise sınıf dışı eğitimin temellerinin dünya ile benzer şekilde aslında çok eskilere dayandığını ancak eğitim alanında gündeme gelişinin de son yüzyıl içinde gerçekleştiğini görmek mümkündür.