DESİGN PROBLEMS IN THE COURSE BOOKS AND EFFECT OF THE STUDENTS ON THE LEARNİNG LEVEL


Creative Commons License

Kaptan A. Y., Kaptan S.

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.19, ss.36-44, 2006 (Hakemli Dergi)

Özet

Çağımız, birçok teknolojik gelişmeyi içeren bir bilgi çağıdır. Eğitim araçları da bilime ve teknolojiye paralel olarak gelişmekte ve değişmektedirler. Bilgisayar, CD, internet gibi birçok modern interaktif (etkileşimli) araç olmasına rağmen, baskılı eğitim materyalleri hala ilgi görmektedir. İnsanlarla etkileşerek bilginin aktarılmasını sağlayan kitaplar çok önemsenmelidir ve bilgi estetik bir bütünlük içerisinde sunulmalıdır. Platon, estetik eğitimin, eğitimin temeli olduğunu söyler. Eğer estetik bilincin ve sanata ilginin geliştirilmesi gelişmiş bir toplum olmanın ilk şartı olarak düşünülürse, tasarım olgusunun önemi de net bir hale gelir. Kültür bakanlığı tarafından yayınlanan kitaplarda bulunan görsel problemlerin sebebi, düzenlemenin geçici çözümler ve çabuk-tükenen resimler içermesidir. Estetik ve tasarımdan yoksun bir anlayış, eğitim açısından düşünce karmaşasına neden olacak ve benzer nedenler kitabı gerçek amacından uzaklaştıracaktır. Okullarımızda ana bilgi kaynağı olarak kullanılan kitaplarda öğrenme seviyesini olumsuz şekilde etkileyen ve niteliksel olarak eksik içerikten kaynaklanan bazı tasarım problemleriyle karşılaşılmaktadır. Ders kitaplarının tasarımı, belirli tasarım ilkelerinin uygulanmasını gerektirir. Eğitim bilimciler, görsel öğrenmenin, çocukların öğrenmesinde etkili yöntemlerden birisi olduğunu belirtmektedir. Kitaplarda yer alan görsel öğelerin, metnin anlaşılmasını kolaylaştırdığı bilinmektedir. Bu yüzden, geleceğimiz olan çocuklarımıza estetik bir şekilde bilgi sunacak eğitimcilere ve grafik tasarımcılara her zamankinden çok ihtiyaç duyulmaktadır.