İtikatta haber-i vâhidin bilgi ve delil değeri ilk dönemlerden itibaren tartışılan vegüncelliğini hala koruyan temel tartışma alanlarından birisidir. Bu çerçevede haber,bilgi değeri açısından mütevatir ve âhâd olarak ikiye taksim edilmiş; birincisitemel îtikâdî meselelerde kesin delil kabul edilirken, ikincisi aynı değerde görülmemiştir.Bununla birlikte bir teori-pratik uyuşmazlığı da söz konusudur. Diğerbir ifadeyle bir kısım âhâd haberlerin bazı itikadi meselelerde delil olarakkullanıldığı görülmektedir. Biz bu makalede, öncelikle, problemi tartışan taraflarıve iddialarını ele aldık; sonrasında, yeni bir perspektifle konunun tekrar tartışılmasınıteklif ettik. Bu bağlamda iç ve dış bir takım şart ve karinelerle desteklenmişhaber-i vâhidin nazari bilgi ifade edeceğini ve dolayısıyla itikadi konularınte’yid ve detaylandırılmasında delil olabileceğini ortaya koymaya çalıştık.
Islamic Theology is one of the main discussed topics that maintains its actuality from the early times. In this context, khabar (report) is divided into mutawâtir and âhâd in terms of epistemological value. The first is accepted as absolute evidence in basic beliefs and on the other hand, the second is not evaluated to the same value as the first. Besides there is theoretical and practical incompatibility. In other words, it is seen that some of the khabar al-wâhid is used as evidence on some basic matters of beliefs. Firstly, we evaluated the sides of the discussion and their claims and then suggested the re-discussion of the matter on a new perspective in this article. Consequently, we tried to prove that khabar al-wâhid can be used with internal and external proofs as speculative or secondary (nazarî) knowledge and also evidence in supporting and detailing of theological issues.