Karmaşıklık Tartışmaları Çerçevesinden Kentsel Dönüşüm Projelerinin Planlanması


Creative Commons License

Demirel Şanlı Ş., Yetişkul Şenbil E., Şanlı Katı T.

22. Ulusal Bölge Bilimi ve Bölge Planlama Kongresi, Samsun, Türkiye, 8 - 10 Haziran 2023, ss.113-114

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Samsun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.113-114
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Güncel planlama teorileri, karmaşıklık kuramı bağlamında planlamanın teknik

akılcılık ve iletişimsel akılcılık arasında kalan geçişken, doğrusal ve sabit olmayan

bulanık ortada yer aldığını öne sürerek (De Roo, 2010) bir süreç olarak görülmesi

gerekliliğini vurgularken, kentlerin karmaşık, dinamik ve doğrusal olmayan yapısını

da gözetir (Portugali, 2000). Kentsel mekanın bu dinamik ve karmaşık yapısını ve

gelişimini anlamak için, tanımlayıcı sonuçlar sağlamanın ötesine geçmek ve değişim

sürecinin “şimdi ve burada” (De Roo, 2010) statik kalıbının dışında, sınırları belirli

bir zaman ve yine sınırları tarifli bir mekandan öte değerlendirmek önem kazanır.

Kente bir müdahale aracı olarak kentsel dönüşüm, kentsel gelişimi tetikleyici bir

kentleşme modeli olarak ortaya çıkmaktadır. Bu doğrultuda, kentsel dönüşüm

projelerinin planlama sürecini yeniden düşünmek gerekirken, kentsel dönüşüm

projesi planlama ve uygulama süreçleri planlamada karmaşıklığı tartışmak için

uygun zemin sunmaktadır. Türkiye’de 2000’li yıllardan itibaren gündeme gelen

kentsel dönüşüm projeleri, 2005 sonrası yasal zemininin düzenlenmesiyle ivme

kazanmıştır. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin İzmir Modeli yaklaşımıyla Belediye

Kanunu kapsamında yürüttüğü kentsel dönüşüm faaliyetleri, katılımcı yaklaşım

modeli ile %100 uzlaşıya dayalı yerinde dönüşüm sürecinin uygulanması, kentsel

rant artışının reddedilmesi ve kentsel dönüşüme konu alanlardaki mevcut imar

haklarının korunması ve dönüşüm projelerinin Büyükşehir Belediyesinin güvencesi

ve garantörlüğü altında yürütülmesi özellikleriyle ülke genelinde uygulanan

diğer kentsel dönüşüm projelerinden ayrışmaktadır (Yetişkul, 2018). Üst ölçek

nazım imar planında İzmir kent bölgesinde iyileştirme ve/veya yenileme ihtiyacı

belirlenen alanlar, kentsel yerleşme alanının yaklaşık %40’ını oluşturmaktadır. Bu

alanların yaklaşık %10’luk kısmında öncü nitelik taşıyacak kentsel dönüşüm proje

alanları, kentsel gelişim için tetikleyici olma potansiyeline sahip, birbirinden farklı

kentsel bölgeleri temsil eden, farklılaşan tarihsel, yasal, sosyal gelişim özelliklerine

sahip alanlarda belirlenmiş (Şanlı & Demirel, 2021) ve dönüşüm süreçleri her bir

proje alanında farklı aşamalardadır. Araştırma kapsamında dönüşüm sürecinin

tamamlandığı, devam ettiği ve henüz ilk etapta başlamış olduğu üç farklı kentsel

dönüşüm proje alanına odaklanılmaktadır. Çalışma, bir araştırma projesi* kapsamında

kentsel dönüşüm alanlarında gerçekleştirilen derinlemesine görüşmeler ile

plan ve yasal belgeler gibi ikincil kaynaklardan yararlanmaktadır. Üst ölçek planlara

uyumlu şekilde kentsel dönüşüm alanı olarak belirlenen Kadifekale, Ege ve Örnekköy

Mahallelerinde kendine özgü sosyal ve mekansal özellikler dolayısıyla dönüşüm

süreçlerinde ortaya çıkan farklı dinamikler çalışma kapsamında tartışılmaktadır.

Farklı ölçek planların uyumlu şekilde yürütüldüğü dönüşüm sürecinde, Büyükşehir

Belediyesinin geliştirdiği farklı uyumlanma örnekleri sürekli olarak dönüştürülen

ve şekillendirilen bir süreç yönetimini işaret etmektedir. Süreçte ortaya çıkan

dinamik ve doğrusal olmayan oluşlar karşısında yerel yönetimin kentsel dönüşüm

projelerinin planlanması ve uygulanması noktasında uyumlanma kapasitesine

sahip olduğu ortaya koyulmakta, planlamanın karmaşık yapısı ortaya çıkmaktadır.