Objective: This study is aimed to determine the effects of sense of humor of the midwifery students on the ways of overcoming stress. Material-Method: The population of the study that was made as correlation descriptive study consisted of 280 students. The data was collected through Humor Styles Scales and Relief Stress Scale. The data was analyzed with SPSS (22.0) package software and the statistical significance was taken as <0.05. Results: The average age of the students is 20.80 ± 1.51. Of the students, 72.9% stated that they voluntarily selected the profession, 44.3% said that humor was used in the lessons, and 40.7% said that they used humor in order to cope with the stress. The average scores of the self-improving humor and optimistic approach of the students who voluntarily selected their profession and said the humor was dealt with in the lessons were found to be significantly higher (p<0.05). There was a positive correlation between the participant and selfpromoting humor; and self-confident and optimistic approach scores; and negative relationship between desperation (p=0.001). Conclusions: Students’ positive humor styles (participantself- promoting humor) have higher average scores. There is a positive relationship between positive humor styles and ways of coping with the stress (self-confident and optimistic approach). The results reveal the importance of creating a positive sense of humor to enable students to cope with stress in a healthy way. It is recommended to raise awareness of the midwifery students with regard to the importance of using humor by the students to cope with the stress.
Amaç: Araştırmada ebelik öğrencilerinin mizah tarzları ilestresle baş etme yaklaşımları arasındaki ilişkinin belirlenmesiamaçlanmıştır.Materyal-Method: Tanımlayıcı korelasyon çalışması olarakyapılan araştırmanın örneklemini 280 öğrenci oluşturmuştur.Veriler Mizah Tarzları Ölçeği ve Stresle Baş Etme TarzlarıÖlçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirmesi SPSS (22.0)paket programında yapılmış, istatistiksel anlamlılık p<0,05olarak kabul edilmiştir.Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20,80±1,51’dir.Öğrencilerden %72,9’u mesleği isteyerek seçtiğini, %44,3’üderslerde mizahın işlendiğini, %40,7’si stresle baş etmedemizahı kullandığını belirtmiştir. Mesleğini isteyerek seçen,derslerde mizahın işlendiğini söyleyen öğrencilerin kendinigeliştirici mizah ile iyimser yaklaşım puan ortalamalarınınanlamlı şekilde yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05).Katılımcı ve kendini geliştirici mizah ile kendine güvenlive iyimser yaklaşım puan ortalamaları arasında pozitif,çaresiz yaklaşım arasında ise negatif ilişki olduğu (p=0,001)saptanmıştır.Sonuç: Öğrencilerin olumlu mizah tarzları (katılımcı vekendini geliştirici mizah) ortalama puanları daha yüksektir.Olumlu mizah tarzları ile stresle olumlu baş etme tarzları(kendine güvenli ve iyimser yaklaşım) arasında pozitifyönde ilişki vardır. Sonuçlar öğrencilerin stresle sağlıklı başedebilmelerinde olumlu mizah duygusu oluşturmanın öneminigöstermektedir. Bu nedenle ebelik öğrencilerinde mizahıkullanmanın önemi konusunda farkındalık oluşturulması,stresle baş etme yöntemi olarak mizahı kullanmalarınınsağlanması önerilmektedir.