THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.7, sa.32, ss.495-511, 2014 (Hakemli Dergi)
Günümüzdeki hızlı değişim ve gelişim hayatımızın her alanını etkilediği gibi
eğitim faaliyetlerinde de çeşitli yöntemleri beraberinde getirmiştir. Bu yöntemlerden biri
de uzaktan eğitim hizmetleridir. Uzaktan eğitim kapsamında hangi yolla olursa olsun
öğrencilerle paylaşılan ders dokümanlarını anlamak, yorumlamak ve gelişimleri
doğrultusunda bu kaynaklardan yararlanabilmek tamamıyla öğrenciye ait olan bir
sorumluluktur. Bu sorumluluk dahilinde, uzaktan eğitim faaliyetlerinde amaçlanan
başarıya ulaşılabilmesi için öğrencilerin ders çalışma stratejileri de büyük önem
taşımaktadır. Bu bakımdan çalışmada, uzaktan eğitimde öğrencilerin ders çalışma
stratejilerine sahip olma durumu cinsiyete, yaşa, bölüme ve öğretim durumuna göre
karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Betimsel tarama modeli çerçevesinde ve anket uygulaması şeklinde yürütülen
araştırmaya uzaktan eğitim dersi alan 170 öğrenci katılmıştır. Toplam 26 sorudan oluşan
anket formunun genel güvenilirliği 0.82 olarak hesaplanmıştır. Toplanan verilerin
analizinde ilişkisiz örneklemler için t testi ve tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre çalışmaya katılan öğrencilerin cinsiyet, yaş, bölüm ve
öğretim türü değişkenlerine göre verimli ders çalışma stratejilerine sahip olma
düzeylerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir (p.05).
Araştırma sonuçları doğrultusunda çalışmalara hız verilmesi, ayrıca konu ile
ilgili çalışmak isteyen akademisyen ve öğretmenler ile uzmanların teşvik edilerek
desteklenmeleri sağlanabilir. Uzaktan eğitim kapsamında yer alabilecek derslerin
incelenmesi, her ders için en uygun uzaktan eğitim yöntemlerinin belirlenmesi ve bu
konuda web sitelerini hazırlayabilecek ara eleman yetiştirilmesi önerilmektedir.