ERİŞKİNLİK AŞAMASINDA ÖĞRENCİLERDE SPOR VE ÇOKLU ZEKA İLİŞKİSİ


ERMİŞ E., ERMİŞ A., İMAMOĞLU O.

Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.18, pp.589-598, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Bu araştırmanın amacı,erişkinlik aşamasında bulunanöğrencilerde spor ve çoklu zeka alanları arasındaki bağlantınınaraştırılmasıdır. Çalışmaya aktif olarak spor yapan ve yapmayan toplam129 öğrenci katılmıştır. Araştırmada öğrencilere bir bilgi formu ve “ÇokluZeka Envanteri” dolturdulmuştur. Çoklu zeka ölçeği 5’li Likert tipindedir.10 bölüm ve toplam 80 maddeyi kapsamaktadır. Verilerin analizi içinSPSS paket programı (22.00) kullanılmıştır. İstatistiksel analizlerdebağımsız iki değişkene ait t testi ve tek yönlü varyans analizi ile LSDkullanılmıştır.Bu çalışmada öğrencilerin en yüksek puan aldığı zeka mantıksalzeka (27,58) iken, bunu görsel zeka (26,72) ve müziksel zeka (25,62)izlemiştir. En düşük zeka alanı ise sözel zeka (22,60) olarakbulunmuştur. Araştırmada kadın öğrencilerin çoklu zeka puanları erkeköğrencilerden daha yüksek bulunmuştur. Cinsiyete göre öğrencilerarasında mantıksal, görsel, müziksel, bedensel, sosyal, içsel ve doğacızeka alanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05 vep<0,001). Spor yapmayanlar ile golf ve güreş sporu yapanlar arasındasözel, mantıksal, görsel, müziksel, bedensel, sosyal içsel ve doğacı zekaalanları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05 ve p<0,001).Sonuçolarak,erişkinlikaşamasındaöğrencilerinsporyapmalarının çoklu zeka puanlarını olumlu yönde etkilediği söylenebilir.Bu yüzden, öğrencilerin sportif faaliyetlerden daha fazla yararlanmalarıve daha çok spora yönlendirilmeleri için gerekli çalışmalar ve destekler sağlanmalıdır. Farklı spor branşlarının çoklu zekâ alanları ile sporsalbaşarı (teknik- taktik, öğrenme, performans verimi vb.) ilişkisininincelenmesi antrenörler açısından önemli bilgiler ortaya çıkarabilir.