JOURNAL OF EDUCATION & RESEARCH IN NURSING, cilt.12, sa.1, ss.11-18, 2015 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin
tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, 2011-2012 yılında araştırmaya
katılmayı kabul eden 298 öğrenci üzerinde yapıldı. Verilerin
toplanmasında anket formu, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanıldı.
Değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler, Student t-testi, One-Way
ANOVA ve Kruskal Wallis istatistik analiz yöntemleri kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin YATÖ toplam puan ortalaması 68.82±8.54
olup, yaşlı ve yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları olumlu idi. YATÖ
alt boyutlarından yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık ve yaşlının yaşamını
sınırlama puan ortalaması ile klinik uygulamalarda yaşlı bireye
bakım verme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu
(p<0.05). Öğrencilerin %55’inin yaşamının herhangi bir döneminde
yaşlı ile birlikte yaşadığı saptanmış olup, yaşamını sınırlama alt ölçek
puanı yaşlı ile birlikte yaşayanlarda yaşlı ile hiç yaşamayan öğrencilere
göre anlamlı düzeyde daha yüksek saptandı. Mezun olduktan sonra
yaşlılar ile çalışmak isteyen öğrencilerin, yaşlının yaşamını sınırlamaya
ilişkin alt boyuttan aldıkları puan ortalamasının daha yüksek olduğu
belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Genel olarak, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin
olumlu tutum sergilediği belirlendi. Hemşirelik bölümü öğrencilerine
eğitimlerinin ilk yıllarında da yaşlı kliniklerinde/ünitelerinde uygulama
yapma fırsatı verilmesi yaşlı ayrımcılığının önlenmesi açısından
yararlı olabilir.
Anahtar Kelimeler: Öğrenci; hemşireler; yaşlı; yaşlı ayrımcılığı; tutum.