Hemşirelik Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Altay B., Aydın T.

JOURNAL OF EDUCATION & RESEARCH IN NURSING, cilt.12, sa.1, ss.11-18, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin

tutumlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.

Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, 2011-2012 yılında araştırmaya

katılmayı kabul eden 298 öğrenci üzerinde yapıldı. Verilerin

toplanmasında anket formu, Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği kullanıldı.

Değerlendirmede tanımlayıcı istatistikler, Student t-testi, One-Way

ANOVA ve Kruskal Wallis istatistik analiz yöntemleri kullanıldı.

Bulgular: Öğrencilerin YATÖ toplam puan ortalaması 68.82±8.54

olup, yaşlı ve yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları olumlu idi. YATÖ

alt boyutlarından yaşlıya yönelik olumlu ayrımcılık ve yaşlının yaşamını

sınırlama puan ortalaması ile klinik uygulamalarda yaşlı bireye

bakım verme durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu

(p<0.05). Öğrencilerin %55’inin yaşamının herhangi bir döneminde

yaşlı ile birlikte yaşadığı saptanmış olup, yaşamını sınırlama alt ölçek

puanı yaşlı ile birlikte yaşayanlarda yaşlı ile hiç yaşamayan öğrencilere

göre anlamlı düzeyde daha yüksek saptandı. Mezun olduktan sonra

yaşlılar ile çalışmak isteyen öğrencilerin, yaşlının yaşamını sınırlamaya

ilişkin alt boyuttan aldıkları puan ortalamasının daha yüksek olduğu

belirlendi (p<0.05).

Sonuç: Genel olarak, hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin

olumlu tutum sergilediği belirlendi. Hemşirelik bölümü öğrencilerine

eğitimlerinin ilk yıllarında da yaşlı kliniklerinde/ünitelerinde uygulama

yapma fırsatı verilmesi yaşlı ayrımcılığının önlenmesi açısından

yararlı olabilir.

Anahtar Kelimeler: Öğrenci; hemşireler; yaşlı; yaşlı ayrımcılığı; tutum.