In recent years, the issue of food waste has been effective in the emergence of negative
results in terms of both the world economy and environmental effects. Food and beverage
establishments are among the main businesses where food waste is encountered. In this
context, the aim of the research is to examine the food waste dimensions encountered in the
food and beverage departments of hotel businesses. The research data were obtained
through a semi-structured interview form from 10 (ten) individuals working in managerial
positions in 4 and 5 star hotels businesses in Samsun. In the research, it is seen that food
waste is mostly encountered in the purchasing and storage, food preparation, food service
and consumption stages of the food and beverage department. It has been concluded that
hotel business managers have known about the dimensions of food waste, that the efforts
to prevent food waste in businesses are not at a sufficient level and that awareness about
food waste should be raised in terms of business employees and guests. In addition, within
the scope of the research, some suggestions are given to the managers of food and beverage
businesses in order to prevent food waste.
Son yıllarda gıdaların israfı konusu gerek dünya ekonomisi gerekse çevresel etkiler
bakımından olumsuz sonuçların ortaya çıkmasında etkili olmaktadır. Gıdalarda israfın
karşılaşıldığı başlıca işletmeler arasında ise yiyecek içecek ile ilgili kuruluşlar yer
almaktadır. Bu kapsamda araştırmanın amacını, otel işletmelerinin yiyecek ve içecek
departmanında karşılaşılan gıda israf boyutlarının incelenmesi oluşturmaktadır. Araştırma
verileri, Samsun ilinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otel işletmesinde yönetici
pozisyonunda çalışan 10 (on) bireyden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla elde
edilmiştir. Araştırmada gıda israfı, yiyecek içecek departmanının satın alma ve depolama,
yemek hazırlığı, yemek servisi ve tüketim aşamalarında en fazla karşılaşıldığı
görülmektedir. Otel işletmesi yöneticilerinin gıda israfı boyutları hakkında bilgi sahibi
olduğu, işletmelerde gıda israfını önleme konusunda çalışmaların yeterli düzeyde olmadığı
ve işletme çalışanları ile misafirler açısından gıda israfı ile ilgili farkındalık oluşturulması
gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca araştırma kapsamında yiyecek içecek işletmeleri
yöneticilerine gıda israfını önlemek amacıyla bazı önerilerde bulunulmuştur.