2024 Yılına Ait Hutbelerdeki Dilin Pedagojk ve Duygusal Boyutu


Creative Commons License

Özer B.

Katre Uluslararası İnsan Araştırmaları Dergisi, cilt.10, sa.18, ss.87-108, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma 2024 yılında Türkiye'de Cuma namazlarında verilen hutbelerin pedagojik ve duygusal yönlerden analizini amaçlamaktadır. Çalışmada Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından yayımlanan 53 hutbe içerik ve duygusal ton açısından incelenmiş mutluluk, üzüntü, korku, öfke, tiksinme, şaşkınlık ve ilgi gibi temel duyguların dağılımları analiz edilmiştir. Araştırma nitel içerik analizi yöntemiyle yürütülmüş, hutbelerde kullanılan dilin pedagojik etkileri ve iletişim gücü açısından değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular hutbelerde pozitif duyguların (özellikle mutluluk ve ilgi) baskın olduğunu, korku ve üzüntü gibi olumsuz duyguların ise daha çok caydırıcılık ve farkındalık yaratma amacıyla yer aldığını göstermiştir. Ayrıca hutbelerin didaktik işlevinin güçlü olduğu, ancak pedagojik etkinin artırılması için dilin daha sade, etkileşimli ve güncel içeriklerle desteklenmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Çalışma bulgularına göre pedagojik yaklaşımların ve duygusal iletişimin hutbe metinlerinde doğru kullanılmasının hem bireysel maneviyatın güçlenmesine hem de toplumsal sorumluluk bilincinin gelişimine katkı sağlayacağını önermektedir. Ayrıca hutbelerde pozitif duyguların dengeli kullanımı ve güncel konularla bağ kurulması gerektiği önerilmektedir. Bu kapsamda hutbeler yalnızca dini bilgi aktaran metinler değil, aynı zamanda toplumsal farkındalık ve değer eğitimi açısından stratejik metinler olarak değerlendirilmiştir.

Ths study ams to analyze the pedagogcal and emotonal aspects of Frday sermons delvered n Turkey n 2024. A total of 53 sermons publshed by the Pres dency of Relg ous Affa rs were exam ned n terms of content and emotonal tone, focusng on the dstrbuton of basc emotons such as happness, sadness, fear, anger, dsgust, surprse, and nterest. The research was conducted usng a qualtatve content analyss method, and the language used n the sermons was evaluated w th respect to ts pedagog cal mpact and commun catve effectveness. The f nd ngs reveal that postve emotons—partcularly happness and nterest—predomnate n the sermons, whle negatve emotons such as fear and sadness are prmarly employed to create deterrence and rase awareness. It was also determned that whle the ddactc functon of the sermons s strong, ther pedagogcal effectveness could be enhanced through smpler, more nteractve language supported by contemporary content. Based on the fndngs, the study suggests that the approprate use of pedagogcal approaches and emotonal communcaton n sermon texts contrbutes not only to the strengthenng of ndvdual sprtualty but also to the development of a sense of socal responsblty. Furthermore, t s recommended that sermons ncorporate postve emotons n a balanced manner and establsh connectons wth current ssues. In ths regard, sermons are not merely relgous texts for the transmsson of doctrnal knowledge, but strategc tools for fosterng socal awareness and values education.