Whether for political, social, environmental or religious reasons, activism actually aims for change and impact. The term activism, which emerged in the mid-70s, refers to the power to change history and create social impact. The focus of this research is how activist public relations plays a role in activist actions. The study first describes the definitions of activism, the tools of activism and the tactics used by activists. The concept of activism is then linked to the discipline of public relations. Activist public relations, activist public relations strategies and activist public relations in the virtual environment are examined. In the findings section, the activist protests in Iran and White Wednesday are discussed as case studies. In order to reveal the relationship between activism and public relations in the protests against the headscarf and White Wednesday movements in Iran, news and news texts related to the subject with specific headings were analyzed by qualitative content analysis method. Finally, the results obtained from the research are explained. At the end of the study, it was concluded that activist movements in Iran utilize many different strategies and are closely related to activist public relations strategies.
Politik, sosyal, çevresel veya dini nedenlerle ortaya çıksa da aktivizm aslında değişimi ve etkiyi hedeflemektedir. 70'lerin ortalarında ortaya çıkan aktivizm terimi, tarihi değiştirme ve toplumsal etki oluşturma gücüne atıfta bulunmaktadır. Bu araştırmanın odak noktası, aktivist halkla ilişkilerinin aktivist eylemlerde nasıl rol oynadığıdır. Çalışmada ilk olarak aktivizm kavramının tanımlamaları, aktivizm araçları ve aktivistler tarafından kullanılan taktiklerin neler olduğu açıklanmıştır. Daha sonra aktivizm kavramı halkla ilişkiler disipliniyle ilişkilendirilmiştir. Aktivist halkla ilişkiler, aktivist halkla ilişkiler stratejileri ve sanal ortamda aktivist halkla ilişkiler başlıkları incelenmiştir. Bulgular bölümünde örnek olay incelemesi olarak İran’da gerçekleştirilen aktivist eylemler ve Beyaz Çarşamba örnekleri ele alınmıştır. İran’da yaşanan baş örtüsüne karşı yapılan eylemlerde ve Beyaz Çarşamba hareketlerinde aktivizm ve halkla ilişkiler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak üzere belirli başlıklarla konu ile ilişkili haberler ve haber metinleri nitel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Son olarak araştırmadan elde edilen sonuçlar açıklanmıştır. Araştırmanın sonunda İran’da gerçekleştirilen aktivist hareketlerin birçok farklı stratejiden yararlandığı tespit edilmiş ve aktivist halkla ilişkiler stratejileri ile yakından ilgili olduğu sonucuna varılmıştır.