Pyrrhon Kuşkucu Muydu, Dogmatik Miydi?(Was Pyrrho Sceptic or Dogmatic?)


Creative Commons License

Aydın H.

Sofist, sa.10, ss.37-79, 2025 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2025
  • Dergi Adı: Sofist
  • Sayfa Sayıları: ss.37-79
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

  Özet:

Pyrrhon, bize ulaşmamış birkaç şiir dışında hiç bir şey yazmamıştır;  bu nedenle hakkında çok az şey biliyoruz. Buna rağmen Pyrrhon isminin antik, modern ve hatta çağdaş felsefede çok fazla anıldığı görülür. Bu nedensiz değildir; adı etrafında Pyrrhonculuk diye bilinen kuşkucu (skeptik) bir ekol kurulmuş, Pyrrhonculuk sözcüğü kuşkuculukla (skeptisizm) özdeşleşmiştir. Pyrronculuk, genel kanıya bakılırsa, Akademia kuşkuculuğuyla birlikte Hellenistik dönemin köklü iki kuşkucu ekolünden birisidir. Kimi modern araştırmacılar, Pyrrhonculuğun, Pyrrhon’dan çok sonraları, MS. 1. yüzyılda Aenesidemos tarafından kurulduğunu ve daha sonraları Agrippa ve Sextus Empiricus gibi filozoflar elliyle geliştirildiğini ileri sürerler. Bu yüzden, modern literatürde Pyrrhon ile Pyrrhonculuk arasındaki düşünsel bağa ve sürekliliğe dair bir tartışma mevcuttur. Hatta bu tartışma, “Pyrrhon, Pyrrhoncu muydu” sorusuna bile yol açmıştır. Aslında tüm sorun, Pyrrhon’un bir kuşkucu olup olmadığında düğümlenmektedir. Eğer Pyrrhon kuşkucu bir filozofsa, Pyrhon’un bir Pyrhoncu olduğu, daha sonraki Pyrrhoncuların ondan esinlendiği gösterilmiş olacaktır. Eğer bir dogmatik ise Pyrrhon kuşkucuk tarihinin dışına itilecektir. İşte bu makalede, modern tartışmalarda belirginleşen ve Pyrrhon sorununun özü olduğu düşünülen, Pyrrhon’un olumlu ve olumsuz bir tez ileri süren dogmatik bir filozof mu, yoksa yargıyı askıya alan bir kuşkucu mu olduğu sorusuna yanıt aranacaktır. Daha yalın deyişle söylersek, Pyrrhon, bir dogmatik miydi, yoksa bir kuşkucu muydu? Soruya yanıt aranırken, Pyrrhon’un yaşamı ve öğretileriyle ilgili geleneğin aktardığı tüm bilgiler bütünsel bir yaklaşımla eleştirel bir biçimde çözümlenmeye, onlara yönelik modern dönemde yapılmış farklı yorumlar arasında ilişkiler kurulmaya ve gerekçelere dayanarak Pyrrhon’un bir Pyrrhoncu ve kuşkucu olduğu gösterilmeye çalışılacaktır.

Anahtar Sözcükler: Antik Yunan felsefesi, kuşkuculuk, dogmatizm, bilgi, yargıyı askıya alma.

 

Abstract:

Pyrrho didn’t write anything except for a few poems, and those didn’t survive, so we have very few direct information about him. Nevertheless, his name is frequently mentioned in ancient, modern, and even contemporary philosophy. This is not without reason; around his name, a sceptical school known as Pyrrhonism emerged, and the term "Pyrrhonism" became synonymous with scepticism. According to the prevailing view, Pyrrhonism, along with Academic scepticism, is one of the two principal sceptical traditions of Hellenistic period. However, some modern scholars argue that Pyrrhonism was established much later, in 1st century a.d., by Aenesidemus, and it was further developed by philosophers such as Agrippa and Sextus Empiricus. Consequently, there is a longstanding debate in modern scholarship regarding the intellectual continuity between Pyrrho and Pyrrhonism. This debate has even led to this question: “Was Pyrrho himself a Pyrrhonist?” At the heart of the issue lies the question of whether Pyrrho was truly a sceptic or not. If Pyrrho was indeed a sceptical philosopher, then it follows that later Pyrrhonists drew inspiration from him and continued his philosophical legacy. However, if he was a dogmatist, then he must be excluded from the history of scepticism altogether. This article seeks to address a fundamental question which has emerged in modern discussions and which is considered central to the Pyrrho problem: Was Pyrrho a dogmatic philosopher who advanced positive or negative theses, or was he a sceptic who suspended judgment (epokhê)? To put more simply, was Pyrrho a dogmatist or a sceptic? In exploring this question, all available accounts of Pyrrho’s life and teachings will be examined through a comprehensive and critical approach, and the relations among different modern interpretations will be analysed. These examinations will be conducted, in aim to show that, on a rational basis, Pyrrho was both a Pyrrhonist and a sceptic.

Key Words: Ancient Greek philosophy, scepticism, dogmatism, knowledge, suspension of judgment.