University students' attitudes towards biotechnological studies


SÜRMELİ H., ŞAHİN F.

Eğitim ve Bilim, vol.35, no.155, pp.145-157, 2010 (SSCI) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 35 Issue: 155
  • Publication Date: 2010
  • Journal Name: Eğitim ve Bilim
  • Journal Indexes: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.145-157
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

The aim of this study is to investigate university students’ attitudes towards biotechnological studies. A questionnaire was administrated to the 222 undergraduate students to assess their attitudes towards biotechnological applications. Results of the study indicated that university students’ attitudes towards biotechnological studies showed variations and were content dependent. While there was a broad acceptance of modifying microorganisms, this approval was low in making human and animal foods. However, modification of animals and plants were found to be low compared with other researchs found in literature. Statistically significant differences were found between students from different faculties in terms of the results of the questionnaire and it was found that biology students were particularly supportive of biotechnological studies compared with science education and medical students.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin biyoteknoloji çalışmalarına karşı olan tutumlarının araştırılmasıdır. Biyoteknolojik uygulamalara yönelik tutumlarını değerlendirmek üzere 222 üniversite öğrencisine bir biyoteknoloji tutum ölçeği uygulanmıştır. Ölçek değerlendirmesi sonucunda, öğrencilerin biyoteknolojik çalışmalara karşı tutumlarının çeşitlilik gösterdiğini ve konuya bağlı olduğu belirlenmiştir. Buna göre, mikroorganizmaların modifikasyonu onaylanırken insan ve hayvan gıdası için mikroorganizmalarda genetik modifikasyon daha az onaylandığı belirlenmiştir. Bununla birlikte, bitki ve hayvanlarda genetik modifikasyonunun literatürde yer alan araştırmalara göre daha az onaylandığı bulunmuştur. Fakülteler açısından ölçek sonucunda istatistiksel olarak belirgin farklılıklar bulunmuş, biyoloji bölümü öğrencilerinin fen bilgisi ve tıp fakültesi öğrencilerine göre biyoteknolojik çalışmalarda daha destekleyici oldukları belirlenmiştir.