Yapay Zekanın Öğrenme Analitiklerinde Kullanımı Üzerine Sistematik Alanyazın Taraması


Daşkın Z., Cansu Topallı T., Fırat M.

5th International Open & Distance Learning (IODL) Conference, Eskişehir, Turkey, 28 - 30 September 2022, pp.1301, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Eskişehir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1301
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Öğrenme analitikleri, öğrenenin öğrenme süreçlerindeki dijital ayak izlerine dayanan büyük verinin, veri analitiği teknikleri ve algoritmalarla işlenmesi, veri görselleştirme araçlarıyla sunulması ve kişiselleştirilmiş öğrenme için öğrenme çevrelerine yansıtılması ile ilgilenen bir araştırma ve uygulama alanıdır. Artan çevrimiçi öğrenme ortamları eğitimde büyük veriden yararlanma olanaklarını artırmış ve bu durum öğrenme analitiklerine olan ilginin de artmasını sağlamıştır. Öte yandan yapay zeka, büyük veriden anlam çıkarma ve bunu öğrenme çevrelerine yansıtma süreçlerinde geniş bir kullanım alanına sahiptir. Öğrenme analitiklerinde yapay zeka genellikle öğrenme yönetim sistemlerinde ya da çeşitli çevrimiçi öğrenme platformlarında öğrenenlere geribildirim verme, ölçme ve değerlendirme, intihal belirleme vb. amaçlarla kullanılmaktadır. Mevcut araştırmada bu iki temel uygulama alanı baz alınarak , son 10 yıllık (2012-2022) öğrenme analitikleri çalışmalarındaki yapay zeka kullanımını araştıran dergi makaleleri analiz edilmiştir. Veritabanı olarak Elsevier Scopus seçilmiştir. “Yapay zeka” ve “öğrenmeanalitikleri” anahtar kelimeleriyle yapılan taramada 410 çalışmaya ulaşılırken, PRISMA aşamalarındaki filtrelemelerde kriterlere uygun 106 makaleye erişilmiştir. Bunu takiben VOSviewer aracılığıyla bibliyometrik haritalama analizi yürütülmüştür. Bibliyometrik analizlerde önde giden ülkeler/bölgeler, dergiler, araştırma yazıları, yazarlar ve arama trendleri, ‘öğrenme analitiklerinde yapay zeka kullanımı’ olarak belirlenmiştir.