A mathematical model for routing medical waste collection vehicles: an application in Samsun


FURUGİ A.

Journal of the Turkish Operations Management (JTOM), vol.5, no.2, pp.862-871, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Over the past twenty years, Turkey has witnessed an increase in the number of health organizations and the rapid growth of the health care system. With this growth, the amount of produced medical waste has also increased. Therefore, a rigorous medical waste management system is needed to eliminate medical waste's environmental and health hazards. In addition, medical waste collection is a significant and expensive service. In this study, the capacitated periodic vehicle routing problem is addressed to minimize the transportation distances and cost of the medical waste collection vehicles. An integer mathematical model has been developed to determine the most appropriate routes of vehicles that collect medical waste from health institutions for an enterprise operating in the field of medical waste management in Samsun. The optimum routes obtained from solving the mathematical model have been compared with the existing routes. Compared to the current situation, savings have been achieved in both the total length of the routes and vehicles used.
Türkiye, son yirmi yılda sağlık hizmetlerinde gelişmeye ve sağlık kuruluşları sayısında hızlı bir artışa tanık olmuştur. Bu büyüme ile birlikte, üretilen tıbbi atığın miktarı da artmıştır. Dolayısıyla tıbbı atıklardan kaynaklanan çevresel ve sağlık risklerini ortadan kaldırmak için, doğru bir tıbbı atık yönetim sistemi gerekmektedir. Ayrıca tıbbı atıkların toplanması oldukça önemli ve maliyetli bir hizmettir. Bu çalışmada, tıbbı atıkların toplanmasında, araçların ulaşım mesafelerini ve maliyetini en aza indirgemek için kapasite kısıtlı periyodik araç rotalama problemi ele alınmıştır. Uygulama kapsamında Samsun’da tıbbi atık yönetimi alanında faaliyet gösteren bir işletmenin, tıbbi atık toplayan araçlarının en uygun rotalarının belirlenmesi için tamsayılı matematiksel model önerilmiştir. Modelin çözümünden elde edilen optimum rotalar, mevcut rotalar ile karşılaştırılmıştır. Mevcut durumla kıyasla, hem toplam rota uzunluğunda hem kullanılan araç sayısında tasarruf sağlanmıştır.