Ev tatili (staycation): aldatmaca mı yoksa gerçek bir turist deneyimi mi?


Creative Commons License

KAMA S., Akkoç T.

Tourism and recreation (Online), cilt.6, sa.1, ss.138-148, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Yaşanan ekonomik krizler ve COVID-19 Pandemisi sebebiyle bireyler son dönemlerde “evde tatil yapma” şeklinde ifade edilen “staycation” ya da ev tatili faaliyetine yönelmiştir. Bu kapsamda çalışmanın amacı ev tatili faaliyetleri sonucu elde edilen deneyimin, geleneksel turizm faaliyetleriyle elde edilen rahatlama duygusu ve tatmin ihtiyacını ne düzeyde karşılayabildiğini tespit etmektir. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle veri toplanmıştır. Yapılan analizler sonucu ev tatili faaliyetinin; katılım, motivasyon, deneyim, duygu, verimlilik, anlamlılık ve keşif temalarından oluşan bir turizm faaliyeti olduğu belirlenmiştir. Ev tatili deneyimini en çok anlamlılık teması ön plana çıkarırken en az üzerinde durulan tema ise verimlilik olmuştur. Araştırma sonuçlarına göre katılımcılar evde tatili deneyimini kişisel bir aldatmaca olarak görmektedir. Bu kapsamda ev tatili deneyimiyle elde edilen tatminin artırılması için hem ev ortamında hem de bölgede sanal gerçeklik uygulamalarının artırılması kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklerin çeşitlendirilmesi önerilmektedir.
Due to the economic crises and the COVID-19 pandemic, individuals have recently turned to staycation activities, which are defined as "holidays at home". In this context, the study aims to determine to what extent the experience obtained as a result of staycation activities can meet the need for relaxation and satisfaction obtained through traditional tourism activities. In the study where the qualitative research method was adopted, data was collected using a semi-structured interview technique. As a result of the analysis, it was determined that the staycation activity is a type of tourism consisting of the themes of participation, motivation, experience, emotion, efficiency, meaningfulness, and discovery. While the theme of meaningfulness came to the fore the most in the Staycation experience, the theme that was least emphasized was efficiency. According to the research results, participants see the staycation experience as a personal deception. In this context, it is recommended to increase virtual reality applications to increase the satisfaction obtained with the staycation experience. Additionally, it is recommended to diversify cultural, artistic, and sports activities in the region.