The Formation of the Vehbi Koç Foundation Contemporary Art Collection and Transformation into Arter Museum


Creative Commons License

TÜRKYILMAZ H. Ö.

MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, vol.1, no.25, pp.147-165, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The article discusses the commencement, general structure and transformation of the Contemporary Art Collection into the Arter museum, which the Vehbi Koç Foundation as one of the important institutions of the Turkish culture and arts scene started to create in line with the project of establishing a contemporary art museum in Istanbul. Within the scope of our study, two main methods were followed in the process of accessing resources and data: First of all, a comprehensive research and literature review was carried out in various national and international archives and databases. Then, in line with our research, interviews and/or correspondence were carried out especially with the officials of the Vehbi Koç Foundation, and with the artists, curators, museum directors, and other experts who had worked on projects and exhibitions related to our subject or who had the opportunity to observe and experience those processes in any way. All kinds of written-printed-audio-visual documents obtained from the libraries and archives along with new information and data obtained from the personal interviews and correspondences were tried to be evaluated in the article.
Bu makalede, Türkiye kültür sanat ortamının önemli kurumlarından Vehbi Koç Vakfı’nın İstanbul’da bir çağdaş sanat müzesi kurma projesi doğrultusunda oluşturmaya başladığı Çağdaş Sanat Koleksiyonu’nun başlangıcı, genel yapısı ve Arter müzesine dönüşümü ele alınacaktır. Çalışmamız kapsamında kaynak ve verilere ulaşma sürecinde, başlıca iki yöntem izlenmiştir: Öncelikle, çeşitli ulusal ve uluslararası arşivler ile veri tabanlarında kapsamlı bir araştırma ve literatür taraması yapılmıştır. Daha sonra araştırmamız doğrultusunda başta Vehbi Koç Vakfı yetkilileri olmak üzere konumuzla ilgili projelerde, sergilerde çalışmış ya da herhangi bir şekilde o süreçleri gözlemleme, deneyimleme imkânı olan sanatçılar, küratörler, müze yöneticileri ve diğer uzmanlarla iletişime geçilerek görüşme ve/veya yazışmalar gerçekleştirilmiştir. Kütüphane ve arşivlerden ulaştığımız her türlü yazılı-basılı-görsel-işitsel doküman ile gerçekleştirmiş olduğumuz kişisel görüşme/yazışma ve söyleşilerden elde ettiğimiz yeni bilgi ve veriler makalede değerlendirilmeye çalışılmıştır.