THE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS’ POWER DISTANCE AND SELF EFFICACY PERCEPTIONS AND WORK ALIENATION LEVELS


CAN E., GÜNDÜZ Y.

Trakya Eğitim Dergisi, vol.11, no.3, pp.1173-1189, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 11 Issue: 3
  • Publication Date: 2021
  • Doi Number: 10.24315/tred.780782
  • Journal Name: Trakya Eğitim Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.1173-1189
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

The aim of this study is to reveal the relationship between the perceived power distance and self efficacy perceptions of teachers and their level of alienation towards work. The population of the research consists of 1029 teachers working in central Kırklareli in the academic year of 2018-2019. The sample of the study consists of 497 teachers selected from the population using simple random sampling method. The data of this study was collected with a 6-question demographic information form, General Power Distance Scale, Teacher Self Efficacy Scale, and Work Alienation Scale. The analysis of the data was done using frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, T-Test, ANOVA, correlation and regression. According to the results of the research, teachers’ perceptions of ‘power distance’ are very low, their ‘self efficacy’ perceptions are medium, and the perceptions of ‘alienation towards work’ are on a very low level. A negative correlation was found between the total scores of the general power distance scale and the innovative behavior sub-dimension of the teacher self efficacy scale. The study shows that teachers’ power distance, self efficacy and work alienation are only a meaningful predictor of teacher self efficacy total scores.
Araştırmanın amacı, öğretmenlerin algıladıkları güç mesafesi ve öz yeterlik algıları ile işe yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın evreni 2018-2019 eğitim öğretim yılında Kırklareli il merkezinde görevli 1029 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise, evrenden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 497 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri 6 soruluk demografik bilgi formu, Genel Güç Mesafesi Ölçeği, Öğretmen Öz Yeterlik Ölçeği ve İşe Yabancılaşma Ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizi, frekans, yüzdelik, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, korelasyon ve regresyon işlemleri ile yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin “güç mesafesi” algıları çok düşük düzeyde, “öz yeterlik” algıları orta düzeyde ve “işe yabancılaşma” algıları çok düşük düzeydedir. Genel güç mesafe ölçeği toplam puanları ile öğretmen öz yeterlik ölçeği yenilikçi davranış alt boyutu arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin güç mesafesi, öz yeterlik ve işe yabancılaşmanın sadece öğretmen öz yeterlik toplam puanları üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir.