ŞEHİRLER ALT TEMASININ ÖĞRETİMİNDE DİVAN EDEBİYATI METİNLERİNİN KULLANILMASINA YÖNELİK MODEL ÖNERİSİ (8. SINIF ÖRNEĞİ)


GÖNEN KAYACAN S.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.13, sa.11, ss.561-592, 2018 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 11
  • Basım Tarihi: 2018
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.561-592
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Divan edebiyatı Türk edebiyatının dönemlerindendir. Eski Türkedebiyatı olarak da adlandırılmaktadır. Divan edebiyatı, yaklaşık altı yüzyıllık sanat, estetik, kültür birikimine sahip olan dünyaya yayılmış biredebiyattır. Eserlerinin dilinin günümüzde kullanılmayan OsmanlıTürkçesi olması; eserlerde mazmunlar, mecazlar, aruz ölçüsününkullanılması; Osmanlı Devleti dönemiyle zamanımız arasındaki sosyo-kültürelfarklılıklarınolması;onunanlaşılamayacağıveanlatılamayacağına dair ön yargıların bulunması gibi nedenlerlegünümüzde akademik çevre ve meraklıları dışında divan edebiyatının çokfazla okuru bulunmamaktadır. Divan edebiyatının öğretimi lisedebaşlamaktadır. Oysaki ortaokul öğrencilerine bu edebiyatın metinleriyavaş yavaş öğretilebilir. Piaget’in formel işlemsel evre olarak daadlandırılan soyut işlemler dönemi 11-12 yaş civarında başlamakta veyaklaşık 14-15 yaş civarında kararlılık kazanmaktadır. Böylelikleöğrenciler, divan edebiyatı eserleriyle ilk defa lisede karşılaşmayacakdaha ortaokuldan edindiği bilgileri yeni öğrendikleriyle pekiştirecek vebelki de divan edebiyatı sevgisi kazanmış olacaktır. Çalışmada 8. sınıfortaokul öğrencilerine divan edebiyatı zevki ve temeli oluşturabilmekamacıyla “şehirler” alt temalı öğretmen kılavuzu hazırlanmıştır. “Zamanve mekân” temasına ait olan “şehirler” alt teması, günümüz metinleriyledesteklenerek divan edebiyatı eserleriyle yeniden ele alınmıştır. Buçalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Divan edebiyatımetinleri incelenerek öğrencilerin seviyesine, şehirler alt temasına uyguneserler seçilmiş, görsellerle desteklenmiştir. Öğrencilere uygulananeğitimin başarılı olması durumunda, divan edebiyatına yönelik“anlaşılmaz, zor, eskimiş” gibi tutumlar ve ön yargıların azalmasına katkısağlanmış olacaktır.
Divan literature is one of the periods in Turkish literature. It is also called as “the old Turkish literature”. Divan literature is a literature that has spread worldwide possessing an accumulation of art, aesthetic and culture of six hundred years. Apart from academia and the ones who read it for curiosity, there are not many readers of divan literature because of the reasons as; the works are written in Ottoman Turkish, which is a language that is not used today, the use of poetic themes, metaphors and aruz wezni in the works, the socio-cultural differences between Ottoman period and today and the prejudices that it cannot be understood and told. Teaching of divan literature starts at high school. However, the texts of divan literature can be gradually taught to secondary school students, too. Piaget's abstract operational stage, also called the formal operational stage, begins around the age of 11-12 and it gains stability about 14-15 years old. By doing this, students will not first encounter with the works of divan literature at high school, rather; they would be able to reinforce what they learnt in secondary school with the new information and they may gain the love of divan literature. In this study, a teacher guide with the sub-theme "cities" was prepared in order to create the taste and foundation of the divan literature to the 8th grade secondary school students. The sub-theme of "cities" belonging to the theme of "time and space" is supported by contemporary texts and reconsidered with the works of divan literature. In this study, a document review method was used. By examining the texts of divan literature, works suitable for the level of students, appropriate to the sub-theme of cities were selected and supported with visuals. In case the education applied to the students is successful, it will contribute to the reduction of attitudes and prejudices such as "incomprehensible, difficult, obsolete" to divan literature.