25.RESTORATİFDİŞ HEKİMLİĞİ KONGRESİ, Muğla, Türkiye, 31 Ekim - 03 Kasım 2024, ss.40-43
Amaç: Bu çalışma henüz klinik staja başlamamış, preklinik eğitimi alan diş hekimliği öğrencilerinin (2. ve 3.sınıf) ve klinik staj gören diş hekimliği öğrencilerinin (4. ve 5. sınıf), klinik prosedürlere hazırlanmak için diş hekimliği ile ilgili içerik barındıran sosyal medya platformlarını bir öğrenme aracı olarak nasıl kullandıklarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Yöntem: Çalışmaya Türkiye’deki diş hekimliği fakültelerinde halihazırda eğitim görmekte olan 2., 3., 4. ve 5. sınıf öğrencileri dahil edilmiştir. Katılımcılara demografik bilgileri içeren 5 soru ve sosyal medya kullanımını sorgulayan 22 soru olmak üzere toplam 27 sorudan oluşan çevrim içi anket uygulanmıştır. Öğrencilerin sosyal medyayı klinik prosedürler için bir öğrenme aracı olarak nasıl kullandıkları 6 ayrı alt soruyla değerlendirilmiştir. Sorulara verilen cevapların sınıf düzeylerine göre dağılımlarının karşılaştırması ki kare analizleri ile değerlendirilmiştir. İkili karşılaştırmalarda Bonferroni düzeltmesi yapılmıştır. Bulgular: Çalışmaya 2246 öğrenci katılım göstermiştir. Ankete katılım gösteren diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin %61,6’sı kadın %38,4’ü ise erkek öğrencilerdir. Çalışmaya katılan öğrencilerin %64’ü sosyal medyayı temel öğrenme aracı olarak görmemektedir. Öğrencilerin %77,2’si sosyal medyayı farklı yaklaşımları öğrenmenin bir yolu olabileceği için derslere ve laboratuvarlara ek olarak kullandığını belirtmiştir. Preklinik öğrencilerinin, klinik staj görmekte olan öğrencilere oranla sosyal medyayı, öğrenilmesi gereken bir prosedürün dersi/laboratuvarı kaçırıldığında bir öğrenme aracı olarak daha fazla kullandığı belirlenmiştir (p=0,010). Sınıf düzeyleri kıyaslandığında ise 2. sınıf öğrencilerinin sosyal medyayı, öğrenilmesi gereken bir prosedürün dersi/laboratuvarı kaçırıldığında bir öğrenme aracı olarak en sık tercih eden , 5.sınıf öğrencilerinin ise en az tercih eden grup olduğu görülmüştür (0,019). Klinik staj gören öğrencilerin ise bir klinik prosedürü ilk defa uygulamadan önce öğrenme aracı olarak sosyal medyayı preklinik öğrencilerinden daha sık kullandığı belirlenmiştir (p<0,001). 4. Sınıf öğrencilerinin, bir klinik prosedürü ilk defa uygulamadan önce öğrenme aracı olarak sosyal medyayı en sık kullanan grup olduğu tespit edilmiştir. (<0,001). Bir klinik prosedürü ilk defa uyguladıktan sonra sosyal medyanın öğrenme amaçlı kullanımının değerlendirildiği soruda katılımcıların %49,6’sı sosyal medyadan faydalandığını bildirmiş, sınıflar arası yapılan karşılaştırmada anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğrencilerin %77,3’ü becerilerini pekiştirmek için sosyal medyayı kullanmaktadır. Sınıf düzeyleri arasında farklılık tespit edilmemiştir.
Sonuç: Öğrenciler sosyal medyayı eğitim süreçlerine ek bir öğrenme aracı olarak dahil etmekte ancak öğrencilerin büyük çoğunluğu sosyal medyayı temel öğrenme aracı olarak görmemektedir. Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, diş hekimliği fakültesi öğrencileri, eğitim, klinik prosedür
Objective: This study aims to evaluate how dental students, who have not yet started clinical internships (2nd and 3rd-year students in preclinical training) and those who are currently in clinical internships (4th and 5th-year students), use social media platforms containing dental-related content as a learning tool to prepare for clinical procedures. Method: The current study included 2nd, 3rd, 4th, and 5th-year students currently studying at dental faculties in Turkey. A total of 27 questions were administered in an online survey, consisting of 5 demographic questions and 22 questions assessing social media use. How students use social media as a learning tool for clinical procedures was evaluated with six distinct sub-questions. The distribution of responses according to grade levels was compared using chi-square analyses. Bonferroni correction was applied for pairwise comparisons. Results: A total of 2,246 students participated in the study. Of the participating students, 61.6% were female, and 38.4% were male. 64% of the students did not consider social media as their primary learning tool. However, 77.2% of students stated that they used social media in addition to courses and laboratories because it could be a way to learn different approaches. Preclinical students were found to use social media more as a learning tool when they missed a course/lab on a necessary procedure compared to clinical students (p=0.010). When grade levels were compared, 2nd-year students were the group that most frequently used social media as a learning tool when a course/lab was missed, while 5thyear students used it the least (p=0.019). Clinical students were found to use social media more frequently than preclinical students as a learning tool before performing a clinical procedure for the first time (p<0.001). Fourth-year students were the group that most frequently used social media as a learning tool before performing a clinical procedure for the first time (p<0.001). Regarding the question evaluating the use of social media for learning after performing a clinical procedure for the first time, 49.6% of participants reported that they used social media, with no significant difference found between grade levels. Additionally, 77.3% of the students stated that they used social media to reinforce their skills, with no differences detected between grade levels.
Conclusion: Students incorporate social media as an additional learning tool in their educational process; however, the majority of students do not view social media as a primary learning resource. Keywords: Social media, dental students, education, clinical procedures