Dentistry Pre-Clinic Students Endodontics Education Viewpoints Assessment: A Survey Study


ÖZYÜREK T.

Türkiye Klinikleri Diş Hekimliği Bilimleri Dergisi, vol.24, no.1, pp.26-32, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

To compare the preclinical dental students’ perspective to endodontic education after the completion of the term II and III preclinical training. MMaatteerriiaall aanndd MMeetthhooddss:: The questionnaire was conducted at the end of the academic year with the participation of term II and III students at the den- tal faculty. A questionnaire of 12 questions consisting of 3 groups was prepared. Students were asked not to name the questionnaires so that they could feel comfortable and the forms remained in the students. Later, they were asked to leave the questionnaires in special, empty boxes within 3 days. After the time for the questionnaire was completed, the forms were collected from the boxes. The forms for which at least 2/3 of the questions were not answered were not included in the study. The obtained data were statisti- cally analyzed at 5% significance level using Mann-Whitney U, chi-square and Fisher's tests. RReessuullttss:: Par- ticipation rates for term II and III were 80.6% and 87.7%, respectively. While all of the students in term III (100%) stated that they felt adequate when performing root canal treatment on the mandibular and maxillary anterior teeth, this rate was found to be 22% in term II students. While 22% of the students in term II felt adequate during root canal treatment of mandibular and maxillary molar teeth, this rate was found to be 88% for mandibular molars and 74% for maxillary molars in term III students. CCoonncclluussiioonn:: Within the limitation of this study, it can be concluded that simultaneous theoretical and practical train- ing, reminder presentations and more frequent applications and demonstration of a more motivating and trusting approach to the students are more useful in endodontic education
Dönem II ve III öğrencilerinin klinik öncesi eğitimi tamamlamasından sonra, endodonti eğitimi hakkındaki görüşlerinin karşılaştırılmasıdır. Gereç ve Yöntemler: Diş hekimliği fakültesinde öğrenim görmekte olan Dönem II ve III öğrencilerinin katılımı ile akademik eğitim-öğretim yılının sonunda bir anket çalışması yapıldı. Öğrencilere üç gruptan oluşan 12 soruluk bir anket hazırlandı. Öğrencilerin kendilerini rahat hissedebilmesi için anket formlarına isim yazmamaları istendi ve formlar öğrencilerde kaldı. Daha sonra anket formlarını dolu veya boş biçimde üç gün içerisinde hazırlanan özel kutulara bırakmaları istendi. Anket için belirlenen süre tamamlandıktan sonra formlar kutulardan toplandı. Sorular içerisinde, en az 2/3'üne yanıt verilmeyen formlar çalışmaya dâhil edilmedi. Elde edilen veriler Mann-Whitney U, kikare ve Fisher testleri kullanılarak %5 önem seviyesinde istatistiksel olarak analiz edildi. Bulgular: Katılım oranları Dönem II ve III için sırasıyla %80,6 ve %87,7 olarak saptandı. Dönem III öğrencilerinin tümü (%100) mandibuler ve maksiller anterior dişlere kök kanal tedavisi uygularken kendilerini yeterli hissettiklerini belirtirken, Dönem II öğrencilerinde bu oran %22 olarak bulundu. Dönem II öğrencilerinin %22'si mandibuler ve maksiller molar dişlerin kök kanal tedavisi sırasında kendilerini yeterli hissederken, bu oran Dönem III öğrencilerinde mandibuler molar dişler için %88, maksiller molar dişler için %74 olarak bulundu. Sonuç: Bu çalışmanın sınırları dâhilinde; teorik ve pratik eğitimlerin eş zamanlı yapılması, hatırlatıcı sunumlar ve uygulamaların daha sık yapılmasının ve öğrencilere daha motive edici, güven veren bir yaklaşım sergilenmesinin endodonti eğitiminde daha yararlı olacağı düşünülmektedir