The Impact of Art Education and Environmental Awareness on Sustainability: An Impact Analysis on Primary School Students


BALCI S. K., ÇELİK A., MIHCIOĞLU A.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), vol.16, no.1, pp.398-417, 2025 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Art education is an important tool for raising awareness about the environment and nature, providing students with complementary competencies and aiming towards environmental sustainability goals. Children are not sufficiently stimulated and aware of designs that they are not involved in and are not used to seeing. It is aimed to teach topics such as environment, climate, recycling to primary school students and to raise awareness about nature. In this direction, it covers the project carried out in the Spring Semester of 2022-2023 within the scope of the Community Service Practices course taken by the students of Ondokuz Mayıs University Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Painting and Business Teaching in the eighth semester. In this context, with the participation of the coordinators and undergraduate students, the traditional activities in the Community Service Practices course have been departed from. Pre-service teachers came together with children who were interested in painting, determined by the school administration, and carried out activities. After various activities with children on nature and environmental awareness, children were given opportunities to paint and these paintings were applied on the interior and exterior facades of the school together with the children. In this way, children who saw the reflections of their own designs on the walls of the school continued their education as nature ambassadors about the environment they grasped through art. In this article, it is aimed to present the reflections on nature and environment in children's paintings and the positive effects of these activities in accordance with the visual phenomenological design. In addition, the experiences of the researchers are also conveyed to add depth to the subject.
Sanat eğitimi, öğrencilere tamamlayıcı yetkinlikler kazandırarak ve çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine yönelik olarak çevre ve doğa konusunda farkındalık oluşturmayı amaçlayan önemli bir araçtır. Çocuklar dahil olmadıkları ve görmeye alışık olmadıkları türden tasarımlardan yeteri kadar uyarılmamakta ve farkındalık kazanamamaktadırlar. Bu çalışma ile ilkokul düzeyindeki öğrencilere çevre, iklim, geri dönüşüm gibi konuların öğretilmesi ve doğaya karşı farkındalık geliştirme çalışmaları yapılması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda araştırma, 2022-2023 Bahar Yarıyılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim – İş Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin sekizinci yarıyılda aldığı Topluma Hizmet Uygulamaları dersi kapsamında yürütülen projeyi kapsamaktadır. Bu kapsamda yürütücüler ve lisans öğrencilerinin katılımı ile Topluma Hizmet Uygulamaları dersinde geleneksel etkinliklerin dışına çıkılmıştır. Öğretmen adayları, okul idaresi tarafından belirlenen, resim konusunda ilgili çocuklarla bir araya gelerek etkinlikler yürütmüştür. Doğa ve çevre farkındalığı konularında çocuklarla yapılan çeşitli etkinliklerin ardından, çocuklara resim yapmaları için fırsatlar sunulmuş ve bu resimler, yine çocuklarla birlikte okulun iç ve dış cephelerinde uygulanmıştır. Böylelikle, kendi tasarımlarının okulun duvarlarında yansımalarını gören çocuklar, sanat aracılığıyla kavradıkları çevre konusunda adeta birer doğa elçisi olarak öğrenimlerine devam etmişlerdir. Bu makalede, çocukların resimlerinde doğa ve çevre konularına dair yansımaların ve bu etkinliklerin olumlu etkilerinin, görsel fenomenolojik desene uygun bir şekilde ele alınarak sunulması amaçlanmaktadır. Ayrıca, araştırmacıların deneyimleri de aktarılarak konuya derinlik kazandırılmaktadır.