A STUDY ON INVESTIGATION OF SYMBOLIC CONSUMPTION TENDENCIES ACCORDING TO DEMOGRAPHIC FACTORS


Creative Commons License

Özden A. T.

ANADOLU 12TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Diyarbakır, Turkey, 26 - 28 May 2023, pp.175-193, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Diyarbakır
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.175-193
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Symbolic consumption refers to shopping by considering the meaning of the products purchased. This is the most prominent feature of a consumption society. Consumers focus on the products they buy in society rather than on their functional benefits. So much so that sometimes even the functional benefit of the product can be ignored. Therefore, it is necessary to understand the symbolic consumption trend and determine which profile consumers prefer this consumption style. This is essential for determining the target group. This study was conducted to address differences in symbolic consumption tendencies according to demographic factors. Demographic factors; are the defining characteristics of consumers such as age, gender, education level, and income level. For this purpose, 498 consumers were reached with the survey application, which is a quantitative research method. The obtained data showed a normal distribution. Parametric tests were used because the data showed normal distribution. A t-test was used to analyze the scale scores, which were found to be valid and reliable in terms of two-group variables. For variables with three or more groups, the Tukey test was used when there was a difference between the ANOVA test and the ANOVA test. According to the results, consumers’symbolic consumption tendencies did not differ according to their age and income levels. However, consumers’ symbolic consumption tendencies differ in terms of gender and education level. This study contributes to the relevant literature and empirical evidence regarding differences in symbolic consumption propensity according to demographic factors.

Sembolik tüketim, satın alınan ürünlerin temsil ettiği anlamları dikkate alarak alışveriş yapmak olarak tanımlanabilir. Bu durum, tüketim toplumlarının en belirgin özelliği olarak karşımıza çıkmaktadır. Tüketiciler, satın aldıkları ürünlerin işlevsel faydalarından çok toplumda neyi temsil ettiklerine odaklanmaktadırlar. Öyle ki bazen ürünün işlevsel faydasının olması bile göz ardı edilebilmektedir. Bu nedenle sembolik tüketim eğilimini anlamak ve hangi profildeki tüketicilerin bu tüketim şeklini tercih ettiklerini belirlemek gerekmektedir. Hedef kitlenin belirlenmesinde bu elzem bir durumdur. Bu çalışma, sembolik tüketim eğiliminin demografik faktörlere göre farklılıklarını ele almak için yürütülmüştür. Demografik faktörler; yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi veya gelir düzeyi gibi tüketicilerin tanımlayıcı özellikleridir. Bu amaçla, nicel araştırma yöntemi olan anket uygulaması ile 498 tüketiciye ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler kullanılmıştır. Geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilen ölçek puanlarının iki gruplu değişkenler açısından incelenmesinde t testi kullanılmıştır. Üç ve daha fazla gruplu değişkenler söz konusu olduğunda ANOVA testi ve ANOVA testinde fark olduğu tespit edildiğinde Tukey testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, tüketicilerin yaş ve gelir düzeylerine göre sembolik tüketim eğilimleri farklılaşmamaktadır. Ancak cinsiyet ve eğitim düzeyi faktörlerinde tüketicilerin sembolik tüketim eğilimlerinin farklılaştığı görülmüştür. Bu çalışma sembolik tüketim eğiliminin demografik faktörlere göre oluşan farklılıklarına ilişkin ilgili literatüre ve ampirik kanıtlara katkıda bulunmaktadır.