ANADOLU 12TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Diyarbakır, Turkey, 26 - 28 May 2023, pp.175-193, (Full Text)
Symbolic consumption refers to shopping by considering the meaning of the products
purchased. This is the most prominent feature of a consumption society. Consumers focus on
the products they buy in society rather than on their functional benefits. So much so that
sometimes even the functional benefit of the product can be ignored. Therefore, it is necessary
to understand the symbolic consumption trend and determine which profile consumers prefer
this consumption style. This is essential for determining the target group. This study was
conducted to address differences in symbolic consumption tendencies according to
demographic factors. Demographic factors; are the defining characteristics of consumers such
as age, gender, education level, and income level. For this purpose, 498 consumers were
reached with the survey application, which is a quantitative research method. The obtained data
showed a normal distribution. Parametric tests were used because the data showed normal
distribution. A t-test was used to analyze the scale scores, which were found to be valid and
reliable in terms of two-group variables. For variables with three or more groups, the Tukey
test was used when there was a difference between the ANOVA test and the ANOVA test.
According to the results, consumers’symbolic consumption tendencies did not differ according
to their age and income levels. However, consumers’ symbolic consumption tendencies differ
in terms of gender and education level. This study contributes to the relevant literature and
empirical evidence regarding differences in symbolic consumption propensity according to
demographic factors.
Sembolik tüketim, satın alınan ürünlerin temsil ettiği anlamları dikkate alarak alışveriş yapmak
olarak tanımlanabilir. Bu durum, tüketim toplumlarının en belirgin özelliği olarak karşımıza
çıkmaktadır. Tüketiciler, satın aldıkları ürünlerin işlevsel faydalarından çok toplumda neyi
temsil ettiklerine odaklanmaktadırlar. Öyle ki bazen ürünün işlevsel faydasının olması bile göz
ardı edilebilmektedir. Bu nedenle sembolik tüketim eğilimini anlamak ve hangi profildeki
tüketicilerin bu tüketim şeklini tercih ettiklerini belirlemek gerekmektedir. Hedef kitlenin
belirlenmesinde bu elzem bir durumdur. Bu çalışma, sembolik tüketim eğiliminin demografik
faktörlere göre farklılıklarını ele almak için yürütülmüştür. Demografik faktörler; yaş, cinsiyet,
eğitim düzeyi veya gelir düzeyi gibi tüketicilerin tanımlayıcı özellikleridir. Bu amaçla, nicel
araştırma yöntemi olan anket uygulaması ile 498 tüketiciye ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin
normal dağılım gösterdiği görülmüştür. Veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik
testler kullanılmıştır. Geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilen ölçek puanlarının iki gruplu
değişkenler açısından incelenmesinde t testi kullanılmıştır. Üç ve daha fazla gruplu değişkenler
söz konusu olduğunda ANOVA testi ve ANOVA testinde fark olduğu tespit edildiğinde Tukey
testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, tüketicilerin yaş ve gelir düzeylerine göre
sembolik tüketim eğilimleri farklılaşmamaktadır. Ancak cinsiyet ve eğitim düzeyi faktörlerinde
tüketicilerin sembolik tüketim eğilimlerinin farklılaştığı görülmüştür. Bu çalışma sembolik
tüketim eğiliminin demografik faktörlere göre oluşan farklılıklarına ilişkin ilgili literatüre ve
ampirik kanıtlara katkıda bulunmaktadır.