Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bilişötesi Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi


TOPKAYA Y., ŞENTÜRK M., YILAR M. B.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.1-25, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalıklarını sınıfdüzeylerine ve cinsiyetlerine göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kilis 7 Aralık Üniversitesi Muallim Rıfat EğitimFakültesi ve Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi’nde öğrenimlerinisürdüren 414 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel araştırmayaklaşımlarından deneysel olmayan tarama modeline göre tasarlanan bu çalışmada veritoplama aracı olarak 52 maddeden oluşan likert tipi Bilişötesi Farkındalık Envanterikullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS 22.0 paket programı kullanılmıştır. Veriler ttesti ve ANOVA testi ile değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgularagöre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilişötesi farkındalık puanları sınıf düzeylerinegöre anlamlı farklılık oluşturmuştur. Sınıf düzeyleri arttıkça öğretmen adaylarının bilişötesifarkındalık puanlarının da arttığı gözlemlenmiştir (birinci sınıfta ortalama 136.90, ikincisınıfta ortalama 174.99, üçüncü sınıfta ortalama 206.12, dördüncü sınıfta ortalama 232.93).Veriler cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde erkek öğretmen adaylarının (ortalama188.61) kadın öğretmen adaylarına (ortalama 186.62) göre daha yüksek bilişötesifarkındalığa sahip olduğu görülmüştür. Ancak bu farklılığın istatistiksel olarak anlamlı birfarklılık olmadığı tespit edilmiştir
The purpose of this study is to examine the metacognitive awareness of social studies teacher candidates by class levels and genders. The sample of the research is composed of 414 social studies teacher candidates who continue their education at Muallim Rıfat Faculty of Education in Kilis 7 Aralık University and Kazım Karabekir Faculty of Education in Atatürk University in 2018-2019 academic years. This study was designed according to non-experimental survey model from quantitative research approaches. In this study, a likert type Metacognitive Awareness Inventory consisting of 52 items was used. SPSS 22.0 package program has been used in analyzing the data. Data have been evaluated by t test and ANOVA test. According to the findings, there was a significant difference between the teacher candidates' metacognitive awareness scores and their grade levels. Teacher candidates' metacognitive awareness scores increased as class levels increased (136.90 in 1st grade, 174.99 in 2nd grade, 206.12 in 3th grade, and 232.93 in the 4th grade). When the data were examined in terms of gender variable, it was seen that male teacher candidates (188.61) had higher cognitive awareness than female teacher candidates (186.62). However, this difference is not statistically significant.