Eğitim-Öğretim Süreçlerinin Olağanüstü Koşullarda Sürdürülmesiyle İlgili Bir İnceleme


Altun E., Seferoğlu S. S.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1459-1479, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1396676
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.1459-1479
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim, hayatın olağan akışının bozulduğu kriz durumlarından en çok etkilenen etkinliklerdendir. Yakın zamanda Türkiye'de yaşanılan COVID-19 salgını ve 6 Şubat depremleri, olağanüstü koşullarda eğitimi sürdürme çabalarına verilebilecek güncel örneklerdendir. Bu süreçlerde uzaktan eğitim merkezleri, eğitimin sürdürülmesinde kritik rol oynamıştır. Bu nedenle, gelecekteki olası kriz durumlarına hazırlıklı olunabilmesi için krizlerde aktif rol alan kuruluşların yaşadığı deneyimlerin irdelenmesi önemlidir. Bu perspektifle hazırlanan çalışmanın amacı, COVID-19 salgını nedeniyle acil uzaktan eğitime geçen bir yükseköğretim kurumunun uzaktan eğitim merkezinin deneyimlerini içerik geliştirme birimi perspektifinden incelemektir. Durum çalışması olarak yürütülen çalışmada veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerden ve dokümanlardan toplanarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz neticesinde teknolojinin rolü, krizin yönetimi, çalışma şeklindeki zorunlu değişiklikler, iletişimin önemi, uygun görev dağılımının önemi, yeni duruma uyum sağlamadaki zorluklar, krizin derinleşmesine karşı alınan önlemler ve kriz durumunun ortaya çıkardığı yeni görevler gibi hususlar öne çıkmıştır. Ayrıca, çalışma koşullarında ciddi değişikliklerin meydana geldiği, geçmişten gelen birikim nedeniyle adaptasyon sorunu yaşanmadığı, iş yükü artışı ve alınan tedbirlere uyulmaması gibi sorunların yaşandığı, zorunlu altyapı yatırımlarının yapıldığı ve yeni iletişim kanallarına ihtiyaç duyulduğu görülmüştür. Bu sonuçlar çerçevesinde, her krizin kendi dinamiklerine uygun hareket edilmesi, alternatif iletişim kanallarının tesisi, acil eylem planlarının yapılması, kriz liderlerinin belirlenmesi ve periyodik tatbikatların yürütülmesi başta olmak üzere çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Education is one of the most affected activities during crises that disrupt normal life. Recent examples in Türkiye, such as the COVID-19 pandemic and the February 6 earthquakes, highlight efforts to maintain education under extraordinary conditions. Distance education centers have played a critical role during these periods. Therefore, examining the experiences of organizations actively involved in crises is crucial for future preparedness. This study examines the experiences of a higher education institution's distance education center, which transitioned to emergency remote teaching due to the COVID-19 pandemic, from the instructional design and development unit's perspective. Conducted as a case study, data were collected through semi-structured interviews and documents and analyzed using content analysis. The analysis highlighted issues such as the role of technology, crisis management, changes in working styles, communication, task allocation, adaptation challenges, crisis measures, and new tasks emerging from the crisis. Additionally, significant changes in working conditions, adaptation challenges due to prior experience, increased workload, non-compliance with measures, infrastructure investments, and the need for new communication channels were observed. The results suggest actions tailored to each crisis's dynamics, establishing alternative communication channels, creating emergency action plans, identifying crisis leaders, and conducting regular drills.