Dijital Çağda Türk Film Eleştirisi: Yeni Kültürel Aracılar Olarak YouTube Türkiye Sinema Kanalları Örneği


Şahin M.

Abant Sosyal Bilimler Dergisi, vol.25, no.1, pp.201-220, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 25 Issue: 1
  • Publication Date: 2025
  • Doi Number: 10.11616/asbi.1585782
  • Journal Name: Abant Sosyal Bilimler Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.201-220
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Bu çalışmada, dijital çağda Türk film eleştirisinin nasıl bir dönüşüm geçirdiğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. YouTube Türkiye’de yayın yapan sinema kanallarının evren olarak belirlendiği çalışmada en çok aboneye sahip olan on sinema kanalı örneklem olarak seçilmiştir. Karma yöntemin kullanıldığı çalışmada sinema kanallarının en çok izlenen iki videosu analiz edilmiştir. Video içerikleri dört eleştiri türü olan tanıtım, klasik, derinlemesine ve bilimsel eleştiri etrafında MAXQDA yazılımı kullanılarak kodlanmış, analiz edilmiş ve görseller oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre örneklem olarak belirlenen videolarda tanıtım içeriklerinin en çok yeralan eleştiri türü olduğu görülmüştür. Klasik ve derinlemesine eleştiri türünün sınırlı bir içeriğe sahip olduğu, bilimsel eleştiri türünün ise en az kodlanan kategori olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak dijital platformların eleştiriyi demokratikleştikleştirdiği ancak eleştirinin sanatsal ve akademik yönünü zayıflattığı görülmüştür.

Bu çalışmada, dijital çağda Türk film eleştirisinin nasıl bir dönüşüm geçirdiğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. YouTube Türkiye’de yayın yapan sinema kanallarının evren olarak belirlendiği çalışmada en çok aboneye sahip olan on sinema kanalı örneklem olarak seçilmiştir. Karma yöntemin kullanıldığı çalışmada sinema kanallarının en çok izlenen iki videosu analiz edilmiştir. Video içerikleri dört eleştiri türü olan tanıtım, klasik, derinlemesine ve bilimsel eleştiri etrafında MAXQDA yazılımı kullanılarak kodlanmış, analiz edilmiş ve görseller oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre örneklem olarak belirlenen videolarda tanıtım içeriklerinin en çok yeralan eleştiri türü olduğu görülmüştür. Klasik ve derinlemesine eleştiri türünün sınırlı bir içeriğe sahip olduğu, bilimsel eleştiri türünün ise en az kodlanan kategori olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak dijital platformların eleştiriyi demokratikleştikleştirdiği ancak eleştirinin sanatsal ve akademik yönünü zayıflattığı görülmüştür.