EBELİK VE HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZENOFOBİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ


Çokyeter B., Koç Z.

AHI EVRAN 4. INTERNATIONAL CONGRESS ON SCIENTIFIC RESEARCH, Kırşehir, Türkiye, 26 - 28 Nisan 2024, ss.449-458

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kırşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.449-458
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin zenofobi düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yürütüldü. Araştırma 30.01.2024-31.03.2024 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesinde, araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 628 hemşirelik ve ebelik öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirildi. Veriler literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan 12 soruluk bilgi formu ile Zenofobi Ölçeği kullanılarak toplandı. Araştırmada verilerin normal dağılıma uygunluğu Kolmogorov Smirnov testi ile değerlendirildi. Verilerin karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanıldı. Kruskal-Wallis testinin sonucunda tespit edilen farklılıkların hangi gruplar arasındaki farklılıktan kaynaklandığının belirlenmesi için Dunn Bonferroni testinden yararlanıldı. Anlamlılık p<0.05 ve p<0.001 düzeyinde değerlendirildi. Öğrencilerin %75,3’ünün 18-21 yaş aralığında, %90,9’unun kadın, %31,4’ünün ikinci sınıf, %50,5’inin hemşirelik, %49.5’inin ebelik öğrencisi olduğu, %67,8’inin üniversiteye başlamadan önceden Karadeniz bölgesinde yaşadığı, %72,5’inin transkültürel yaklaşıma yönelik herhangi bir ders almadığı, %73,4’ünün meslek etiğine yönelik ders aldığı, %84,2’sinin bakım verirken en çok iletişim kurmanın zor olacağını düşündüğü, %60,8’inin sosyal hayatında yabancı bireylerle iletişim kurmada kısmen zorlandığı, %77,2’sinin sosyal medyada farklı ülkelerden bireylerle iletişim kurmadığı, %56,8’inin ise aile ya da yakın çevresinde farklı kültürlerden bireylerin olmadığı belirlendi. Öğrencilerin Zenofobi Ölçeği toplam puan ortalaması 55 ± 8,5 olarak saptandı. Öğrencilerin Zenofobi Ölçeği toplam puan ortalamaları ile öğrenim gördükleri sınıf ve sosyal hayatta yabancı bireylerle iletişim kurarken zorlanma durumu değişkenleri arasında istatistiksel anlamlı fark bulundu (p<0,05). Bu çalışmada öğrencilerin zenofobi düzeyinin yüksek olduğu saptandı. Öğrencilerin farklı kültürden insanlarla etkileşimlerini geliştirecek uluslararası değişim programlarına katılımlarının desteklenmesi önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Zenofobi, Öğrenci, Ebe, Hemşire