Samsun Sağ Bil Der H, vol.5, no.2, pp.214-221, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Araştırmanın amacı hemşirelik birinci ve dördüncü sınıf öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumlarının ve akademik
özyeterlik düzeylerinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın evrenini 19-23 Mart 2018 tarihleri arasında bir üniversitenin Hemşirelik Bölümü 1. ve 4. sınıf öğrencileri
(N:220), örneklemini ise 177 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum
Ölçeği ve Akademik Özyeterlik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS 20 programı ile değerlendirilmiştir. Verilerin
analizinde tanımlayıcı istatistikler, t testi, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis ve ANOVA testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %48.6'sı 1. sınıf, %51.4'ü 4.sınıf, %78.0’ı kadın, %22.0’ı erkektir. Hemşirelik
öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği 1. sınıf (20(13-19)) ve 4. sınıf (18(13-65)) puan ortancaları ile aralarında
istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05). Akademik Özyeterlik Ölçeği 1. sınıf (115.39±19.42) ile 4. sınıf
(112.25±21.96) puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0.05). Cinsiyete göre aile içi
şiddete yönelik puan ortalamaları ile akademik özyeterlik puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05).
Hemşirelik ‘’1. sınıf’’ (6.62±1.88) ve ‘’4. sınıf’’ (5.98±1.93) öğrencilerinin Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeğinde şiddet
nedensellik alt ölçeği ortalama puanları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Sınıflar arasında Akademik Özyeterlik Ölçeği iyi
vatandaş alt ölçek puanları arasında anlamlı bir fark belirlenmiştir (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddete yönelik tutumu olumsuz, akademik özyeterlik düzeyi iyi olarak belirlenmiştir.
Anahtar kelimeler: Aile içi şiddet; Akademik özyeterlik; Hemşirelik; Öğrenci.