Systematic Analysis of Educational Studies on Plant Blindness in Turkey


Çobanoğlu E. O., Ergun M.

5. Ulusal Biyoloji Eğitimi Kongresi, Balıkesir, Turkey, 2 - 04 May 2025, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Balıkesir
  • Country: Turkey
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Plant blindness, which has become an important research topic in the field of science education in recent years, is defined as the cognitive and perceptual deficiency in recognizing and appreciating the role and importance of plants in ecosystems in people's daily lives. When the basis of plant blindness is examined, it is understood that it is related to different reasons. It can be stated that plant blindness is a combination of many factors ranging from biological characteristics (visual perception, attention-grabbing, inactivity) to cultural norms (personalization of animals), education system (ecosystem functions in the curriculum) and economic practices (animal husbandry and industrial agriculture). Scientific studies prove that plant blindness reduces biodiversity awareness, limits conservation awareness, and constitutes a serious obstacle in education for sustainable development.  The aim of this study is to analyze the academic studies on the concept of plant blindness in the field of education in Turkey with a systematic approach and to reveal the current trends. The analysis of studies conducted in Turkey is important in terms of contributing to the goals of sustainable environmental education on a global scale and guiding the reshaping of educational policies. In particular, global themes such as the climate crisis, biodiversity conservation and the promotion of nature-based learning show that this issue has a critical place in the context of international educational research. This research will be conducted using document analysis design, one of the qualitative research methods. Within the scope of the review, academic studies in ERIC, Scopus, Web of Science, Google Scholar, Dergipark and YÖKTEZ databases were scanned. The keyword plant blindness and its English equivalent plant blindness were used in the selection of publications. Publish or Perish software was used during the screening of publications. Since the studies conducted in Turkey were screened, no year limitation was taken into consideration. The findings will be presented at the congress as the analysis process of the collected data is ongoing. At the end of the study, the number, type, trends and sub-fields of academic studies on plant blindness in Turkey will be determined and strategic recommendations for the development of plant education at different levels of education will be presented. In addition, since Turkey is a country rich in natural plant diversity, how such research is related to ecosystem-based education policies and international sustainability goals will be discussed comparatively with the data.

Son yıllarda bilim eğitimi alanında önemli bir araştırma konusu haline geline gelen bitki körlüğü, insanların günlük yaşamlarında bitkilerin ekosistemlerdeki rolünü ve önemini tanıyıp fark etme, önemini anlayıp değer verme konusunda yaşanan bilişsel ve algısal eksiklik olarak tanımlanmaktadır. Bitki körlüğünün dayandığı temeller incelendiğinde farklı sebeplerle ilişkili olduğu anlaşılmaktadır. Bitki körlüğünün biyolojik özelliklerden (görsel algı, dikkat çekmesi, hareketsizlik) kültürel normlara (hayvanların kişiselleştirilmesi), eğitim sisteminden (öğretim programındaki ekosistem işlevleri) ekonomik uygulamalara (hayvancılık ve endüstriyel tarım) kadar birçok faktörün birleşimiyle ortaya çıktığı belirtilebilir. Bilimsel çalışmalar, bitki körlüğünün biyolojik çeşitlilik farkındalığını azalttığını, doğa koruma bilincini sınırlandırdığını ve sürdürülebilir kalkınma eğitiminde ciddi bir engel teşkil ettiğini kanıtlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de eğitim alanında bitki körlüğü kavramına yönelik yapılan akademik çalışmaları sistematik bir yaklaşımla analiz etmek ve mevcut eğilimleri ortaya koymaktır. Türkiye’de yapılan çalışmaların analizi, küresel ölçekte sürdürülebilir çevre eğitimi hedeflerine katkı sağlaması ve eğitim politikalarının yeniden şekillendirilmesinde yol gösterici olması açısından önem taşımaktadır. Özellikle iklim krizi, biyolojik çeşitliliğin korunması ve doğa temelli öğrenmenin desteklenmesi gibi küresel temalar, bu konunun uluslararası eğitim araştırmaları bağlamında da kritik bir yere sahip olduğunu göstermektedir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi deseni kullanılarak yürütülecektir. İnceleme kapsamında ERIC, Scopus, Web of Science, Google Scholar, Dergipark ve YÖKTEZ veri tabanlarında yer alan akademik çalışmalar taranmıştır. Yayınların seçiminde belirlenen anahtar kelime bitki körlüğü ve İngilizce karşılığı olan plant blindness kullanılmıştır. Yayınların taranması sırasında Publish or Perish yazılımı kullanılmıştır. Türkiye’de yapılan çalışmalar tarandığından herhangi bir yıl sınırlaması dikkate alınmamıştır. Toplanan verilerin analiz süreci devam ettiğinden bulgular kongrede sunulacaktır. Araştırmanın sonunda Türkiye’de bitki körlüğü üzerine yapılan akademik çalışmaların sayısı, türü, eğilimleri ile hangi alt alanlara odaklandığı belirlenecek ve bu doğrultuda bitki eğitiminin farklı öğretim seviyelerindeki gelişimine yönelik stratejik öneriler sunulacaktır. Ayrıca Türkiye’nin doğal bitki çeşitliliği açısından zengin bir ülke olması nedeniyle bu tür araştırmaların ekosistem temelli eğitim politikaları ve uluslararası sürdürülebilirlik hedefleriyle nasıl ilişkili olduğu verilerle karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır.