Dijital Etik ve Ahlak Eğitimi: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programları Üzerine Bir İnceleme


Kaya M., Köseoğlu Z.

ISPEC Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, cilt.8, sa.3, ss.73-83, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu makale, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında dijital etik ve dijital okuryazarlık eğitiminin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersi öğretim programlarına entegrasyonunu incelemektedir. Dijital etik, dijital ortamlarda etik davranış ve kararların nasıl olması gerektiğini ele alırken, dijital okuryazarlık, bireylerin dijital araçları etkin ve verimli kullanabilme yeteneğini kapsar. Araştırmanın temel dokümanları arasında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Genel Sunum Dokümanı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni ve DKAB Dersi Öğretim Programları (4-8. ve 9-12. sınıflar) bulunmaktadır. Bulgular, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öğretim programlarının dijital etik ve dijital okuryazarlık eğitimi konusunda literatürde vurgulanan temel prensiplerle uyumlu olduğunu göstermektedir. Özellikle, öğrencilerin dijital dünyada etik kurallara uygun davranışlar sergileme, dijital içerikleri eleştirel bir gözle değerlendirme ve dijital güvenlik önlemleri alma becerileri kazanmaları hedeflenmektedir. Bu bulgular, dijital etik ve dijital okuryazarlık eğitiminin yalnızca bilgi ve beceri kazandırmanın ötesine geçerek, öğrencilerin dijital dünyada bilinçli ve sorumlu bireyler olarak yetişmelerini sağlamayı amaçladığını ortaya koymaktadır. Makale, dijital etik eğitiminin önemini vurgulamakta ve bu alandaki akademik çalışmalara katkı sağlamaktadır. Ayrıca, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin öğretim programlarının dijital etik ve dijital okuryazarlık eğitimi konusundaki yaklaşımının, öğrencilerin dijital dünyada karşılaştıkları etik sorunlarla başa çıkma becerilerini artırmayı hedeflediği belirtilmiştir.

This article examines the integration of digital ethics and digital literacy education into the Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK) curriculum within the scope of the Turkish Century Education Model. Digital ethics addresses how ethical behavior and decisions should be made in digital environments, while digital literacy encompasses individuals' ability to use digital tools effectively and efficiently. The main documents of the study include the General Presentation Document of the Turkish Century Education Model, the Common Text of the Turkish Century Education Model Curricula, and the RCMK Curricula (grades 4-8 and 9-12).The findings show that the curricula of the Turkish Century Education Model are in line with the basic principles emphasized in the literature on digital ethics and digital literacy education. In particular, students are expected to acquire the skills to exhibit ethical behavior in the digital world, to critically evaluate digital content, and to take digital security measures. These findings reveal that digital ethics and digital literacy education goes beyond merely providing knowledge and skills, and aims to ensure that students grow up as conscious and responsible individuals in the digital world. The article emphasizes the importance of digital ethics education and contributes to academic studies in this field. In addition, it is stated that the approach of the curricula of the Turkish Century Education Model on digital ethics and digital literacy education aims to increase students' ability to cope with the ethical problems they face in the digital world.