YETERLİ ÖĞRETİM ÜYESİ DESTEĞİ BULANMAYAN ZİHİN ENGELLİLER ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜNDEN MEZUN OLMUŞ VE EN AZ BİR YIL BU MESLEĞİ YÜRÜTEN ÖĞRETMENLERİN KENDİ MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİ DEĞERLENDİRMESİ


Doğan O. S.

18. Ulusal Özel Eğitim Kongresi , Konya, Türkiye, 13 - 15 Kasım 2008, ss.1-13

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-13
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

YETERLİ ÖĞRETİM ÜYESİ DESTEĞİ BULANMAYAN ZİHİN ENGELLİLER ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜNDEN MEZUN OLMUŞ VE EN AZ BİR YIL BU MESLEĞİ YÜRÜTEN ÖĞRETMENLERİN KENDİ MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİ DEĞERLENDİRMESİ

    Yükseköğretim kurumlarında zihin engelliler öğretmenliği programların açılmasındaki artışı, bu alanda yeterli sayıda öğretmenin bulunmaması dikkate alındığında başlarda olumlu karşılanmıştır. Ancak, ülkemizde zihin engelliler öğretmenliği programında görev alabilecek yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmaması, var olan öğretim üyelerinin ise belli başlı bazı üniversitelerde toplanmış olmasıyla üniversitelere dağılımındaki orantısızlık, bazı açılan zihin engelliler öğretmeliğini programlarını tartışılır duruma getirmiştir. Yapılan literatür taramasında, “Yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmayan zihin engelliler öğretmenliği programında mezun olan öğretmenler görevlerini yerine getirirken mesleki yeterlilikleri nasıl değerlendirmekteler?” sorusunun cevabını bulmaya yönelik bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmada yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmayan zihin engelliler öğretmenliği programları nasıl sürdürülmektedir? Yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmayan  zihin engelliler öğretmenliği programlardan mezun olan öğretmenlerin kazanımları nelerdir?, Yeterli sayıda öğretim üyesi bulunmayan  zihin engelliler öğretmenliği programında mezun olan öğretmenler görevlerini yerine getirirken mesleki yeterliliklerini nasıl değerlendirmekteler?” sorularının cevabı aranmıştır.

     Bu çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi’ nin Zihin Engelliler Öğretmenliği bölümünden mezun olmuş ve en az bir yıl bu mesleği yapan 30 öğretmen katılmıştır. Bu çalışmayla ilgili veri toplama sürecinde, “Zihin Engelliler Öğretmenliğinde Mesleki Yeterlilikleri Değerlendirme Anket Formu” kullanılmıştır. Bu çalışmada kullanılan anket formu düzenlenirken yeterliliklerin tek tek değerlendirilmesi katılımcı sayısını ve cevabını etkileyeceği düşünüldüğünden, her bir küme genel olarak bir yeterlilik alanı olarak anket formunda yerleştirilmeye çalışılmış, aynı zamanda zihin engelliler öğretmenlerinin genel olarak çalıştığı kurumların eğitim programları ve öğretmen uygulamaları dikkate alınarak sadece 14 kümeye yer verilmiştir. Araştırmaya e-posta yoluyla gelen anket sonuçları,  kimden geldiği belli olmaması amacıyla, çalışmaya katılan öğretmenleri tanımayan bir sekreter tarafından “anket1, anket2” biçiminde faklı bir dosyaya kaydedilmiş, gelen e-posta gelen kutusundan silinmiştir.

Uygulanan anketten elde edilen verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında SPSS programında yararlanılmıştır.

     Bu araştırmada elde edilen veriler sonucunda, araştırmaya katılan öğretmenlerin %36.7 sinin mesleki yeterlilikleri bakımında kendilerini başarılı gördükleri, % 40 nın mesleki yeterliliklerini bilgi bakımından yeterli, ama uygulamada yeterli görmedikleri, % 23.3 nün ise mesleki yeterlilikleri bakımında kendini başarılı görmedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların, çalışma yılına göre oluşan grupların ikili karşılaştırılmasında, 1 ve 2 yıl süreyle çalışanlar arasında anketin 3, 7 ve 9 maddeleri dikkate alındığında fark olduğu,        1 ve 3 yıl süreyle çalışanlar arasında anketin 7 maddesi dikkate alındığında fark olduğu ve 2 ve 3 yıl süreyle çalışanlar arasında fark olmadığı belirlenmiştir. Ankete katılanların mesleki yeterliliklerinin çalıştıkları kuruma göre iki gurubun karşılaştırılmasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.