International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal,, cilt.9, sa.68, ss.2887-2897, 2023 (Hakemli Dergi)
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle mobil öğrenme kavramı ortaya çıkmış ve eğitime
yönelik mobil uygulamaların kullanımı yaygınlaşmıştır. Ses eğitimine yönelik oluşturulmuş
çeşitli mobil uygulamalar mevcut olmakla birlikte bu uygulamaların sayısı her geçen gün
artmaktadır. Ses eğitimine yönelik kullanılan mobil uygulamaları incelemek amacıyla yapılan
bu çalışma, durum belirlemeyi, çeşitli sonuç ve önerilere varmayı amaçlayan betimsel bir
çalışmadır. Araştırmada, ses eğitimine yönelik kullanılan mobil uygulamaları tespit etmek
amacıyla Google Play Store ve App Store üzerinden, vocal training, vocal exercises ve online
vocal lessons başlıkları kullanılarak arama yapılmıştır. Uygulamaların taranması sonucunda, ses
eğitimine yönelik geliştirilmiş, en çok oylanan ve en yüksek puanları alan eğitici mobil
uygulamalar arasından 10 uygulama seçilmiştir. Uygulamaların erişilebilirliğini, kullanıcılara
sağladığı imkanları, ses eğitimine yönelik sağladığı teknolojik imkanları ve eğitici içeriğini
tespit etmek amacıyla 22 özellik belirlenmiş ve bu özellikler çerçevesinde elde edilen veriler
nitel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, uygulamaların genel olarak
çeşitli amaçlara yönelik vokal egzersizleri sunduğu, doğru perdede şarkı söylemeyi, şarkı
söyleme esnasında ses ve nefes kontrolünü öğretmeyi hedeflediği tespit edilmiştir. İncelenen
uygulamaların bazılarının öğretim videoları içerdiği, kişinin ses türünü analiz etme veya seçme
olanağı tanıdığı, egzersizleri ses aralığına göre kişiselleştirdiği, vokal egzersiz esnasında şarkı
söyleme perdesini/entonasyonu algılamakla birlikte egzersiz sonunda puanlama sistemine sahip
olduğu görülmüş, böylelikle ses eğitimine yönelik motivasyonu arttırdığı ve öğrenmede
kolaylık sağladığı gibi anlamlı sonuçlara ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Mobil Öğrenme, Ses Eğitimi, Ses Eğitimine Yönelik Mobil Uygulamalar.