GIFTED STUDENTS FROM THE PARENTS’ PERSPECTIVES


Creative Commons License

DEMİRKAYA H., Ünal O., BOZAN İ.

Trakya Eğitim Dergisi, vol.11, no.3, pp.1671-1687, 2021 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 11 Issue: 3
  • Publication Date: 2021
  • Doi Number: 10.24315/tred.970869
  • Journal Name: Trakya Eğitim Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.1671-1687
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

In this study, it was aimed to determine the point of view of parents whose children were educated at the Science and Art Center (BİLSEM) towards gifted children. Participants of the study are 25 parents whose children are educated at BİLSEM. The case study design, one of the qualitative research designs, was used in the study. The research data were collected through a semi-structured interview form and content analysis was used in the analysis of the data. Some of the results obtained based on the findings of the research are as follows: Parents of gifted students defined gifted students under two sub-themes, namely the skill-ability dimension and the personality traits dimension. When the expectations of the parents for the future of their children are examined; three sub-themes have emerged: expectations for personality and character development, expectations for education and professional life, lifestyle and expectations for to be useful to his or her country and people. While most of the parents think that the possibilities provided to their children are insufficient, there are also parents who think that the possibilities are sufficient and are undecided about this issue. Finally, according to the opinions of the participants, the expectations of the society from gifted children were discussed in five sub-themes: (1) being beneficial to the country, society and humanity, (2) having a high level of expectation from gifted people, (3) being very successful in their education and professional life, (4) the society not having enough knowledge and awareness about gifted people, and (5) they expect the talented to be exemplary individuals with everything.
Bu çalışmada çocukları Bilim ve Sanat Merkezinde (BİLSEM) eğitim alan anne-babaların üstün yetenekli çocuklara yönelik bakış açılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcılarını çocukları BİLSEM’de eğitim alan 25 ebeveyn oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak ulaşılan bazı sonuçlar şunlardır: Üstün yetenekli öğrenci ebeveynleri üstün yetenekli öğrencileri beceri-yetenek boyutu ve kişilik özellikleri boyutu olmak üzere iki alt temada tanımlamışlardır. Ebeveynlerin, çocuklarının geleceklerine yönelik beklentileri incelendiğinde; yaşam biçimi, kişilik ve karakter gelişimine yönelik beklentiler, eğitim ve meslek hayatına yönelik beklentiler ve ülkesine ve insanlara karşı faydalı olmasına yönelik beklentiler olmak üzere üç alt tema ortaya çıkmıştır. Ebeveynlerin çoğunluğu çocuklarına sağlanan olanakların yetersiz olduğunu düşünürken, olanakların yeterli olduğunu düşünen ve bu konuda kararsız kalan ebeveynler de mevcuttur. Son olarak katılımcıların görüşlerine göre toplumun üstün yetenekli çocuklardan beklentileri beş alt temada ele alınmıştır: (1) ülkeye, topluma ve insanlığa faydalı olma, (2) üstün yeteneklilerden beklenti düzeyinin yüksek olması, (3) eğitim ve meslek hayatlarında çok başarılı olmaları, (4) toplumun üstün yetenekliler konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olmaması ve (5) üstün yeteneklilerden her şeyleri ile örnek bireyler olmalarına yönelik beklentiler.