Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.1, pp.248-266, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of the study is to find out the experiences of pre-service teachers in Ondokuz Mayis University during the emergency
remote teaching process. The study was designed as a case study. Data was collected using an “Evaluation Form” which was
developed by the researcher. This form is a survey which was consisted of both open-ended and closed-ended questions.
Additionally, observation notes and course records were used to verify the survey data. Quantitative data was analyzed with
descriptive statistics including frequency and percentage. Qualitative data was analyzed with content analysis. Participants were 60
pre-service teachers attending Computer and Instructional Technology Teacher Education Program offered by the Faculty of
Education. Based on the results, organization, methods, competency level of the instructor, regular announcements/information,
qualified asynchronous content, asynchronous course activities, continuous communication and effective live courses were the
issues that support the emergency remote teaching. On the other hand, deficiency of face-to-face interaction, technical problems,
deficiency of motivation, homework and courseload were the issues that obstruct the emergency remote teaching. Finally, although
the students mentioned that they learned effectively during the emergency remote teaching, they preferred to continue with face-
to-face education. Moreover, they preferred to continue with distance education only for some of the courses.
Bu çalışmada 2019-2020 bahar döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde yaşanan acil uzaktan eğitime
geçiş sürecinin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın birincil verileri araştırmacı tarafından
geliştirilmiş “Süreç Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Bu form kapalı uçlu ve açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Elde edilen
nicel verilerin analizinde yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılırken nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.
Ayrıca gözlem notları ve ders kayıtları formdan elde edilen verilerin açıklanmasında kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Ondokuz
Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenimlerine devam eden 60
bilişim teknolojileri aday öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucuna göre düzen, kullanılan yöntemler, öğretim elemanının
yetkinliği, düzenli bilgilendirme ve duyurular, kaliteli asenkron içerik, ders dışı aktiviteler, sürekli iletişim ve etkili canlı dersler
acil uzaktan eğitim sürecine katkı sağlayan hususlar olarak ifade edilmiştir. Öte yandan yüz yüze etkileşim eksikliği, teknik sorunlar,
motivasyon eksikliği, ödevler ve oluşan iş yükü acil uzaktan eğitim sürecinde öğrencileri zorlayan hususlar olarak öne çıkmıştır.
Son olarak, öğrencilerin acil uzaktan eğitim sürecinden katkı sağlamalarına rağmen geleceğe yönelik tercihlerini yüz yüze
eğitimden yana kullandıkları, ancak bazı derslerin çevrimiçi verilmesini de destekledikleri görülmüştür.