Reflections on the Emergency Remote Teaching in the Pandemic: Experiences of Pre-Service Teachers


Creative Commons License

Bilgiç Doğan H. G.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.1, pp.248-266, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

The aim of the study is to find out the experiences of pre-service teachers in Ondokuz Mayis University during the emergency

remote teaching process. The study was designed as a case study. Data was collected using an “Evaluation Form” which was

developed by the researcher. This form is a survey which was consisted of both open-ended and closed-ended questions.

Additionally, observation notes and course records were used to verify the survey data. Quantitative data was analyzed with

descriptive statistics including frequency and percentage. Qualitative data was analyzed with content analysis. Participants were 60

pre-service teachers attending Computer and Instructional Technology Teacher Education Program offered by the Faculty of

Education. Based on the results, organization, methods, competency level of the instructor, regular announcements/information,

qualified asynchronous content, asynchronous course activities, continuous communication and effective live courses were the

issues that support the emergency remote teaching. On the other hand, deficiency of face-to-face interaction, technical problems,

deficiency of motivation, homework and courseload were the issues that obstruct the emergency remote teaching. Finally, although

the students mentioned that they learned effectively during the emergency remote teaching, they preferred to continue with face-

to-face education. Moreover, they preferred to continue with distance education only for some of the courses.

Bu çalışmada 2019-2020 bahar döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde yaşanan acil uzaktan eğitime

geçiş sürecinin öğrenci görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın birincil verileri araştırmacı tarafından

geliştirilmiş “Süreç Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Bu form kapalı uçlu ve açık uçlu sorulardan oluşmaktadır. Elde edilen

nicel verilerin analizinde yüzde ve frekans gibi tanımlayıcı istatistikler kullanılırken nitel veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir.

Ayrıca gözlem notları ve ders kayıtları formdan elde edilen verilerin açıklanmasında kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Ondokuz

Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenimlerine devam eden 60

bilişim teknolojileri aday öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma sonucuna göre düzen, kullanılan yöntemler, öğretim elemanının

yetkinliği, düzenli bilgilendirme ve duyurular, kaliteli asenkron içerik, ders dışı aktiviteler, sürekli iletişim ve etkili canlı dersler

acil uzaktan eğitim sürecine katkı sağlayan hususlar olarak ifade edilmiştir. Öte yandan yüz yüze etkileşim eksikliği, teknik sorunlar,

motivasyon eksikliği, ödevler ve oluşan iş yükü acil uzaktan eğitim sürecinde öğrencileri zorlayan hususlar olarak öne çıkmıştır.

Son olarak, öğrencilerin acil uzaktan eğitim sürecinden katkı sağlamalarına rağmen geleceğe yönelik tercihlerini yüz yüze

eğitimden yana kullandıkları, ancak bazı derslerin çevrimiçi verilmesini de destekledikleri görülmüştür.