The Journal of Academic Social Sciences.(ASOS) Haziran 2023; 11(141):34-49. I, sa.141, ss.34-49, 2023 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin dijital bağımlılık ve akademik öz yeterlik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Tanımlayıcı araştırma ilkelerine uygun olarak yapılan bu çalışma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik ve Ebelik Bölümlerinde okuyan 526 öğrenci ile Nisan-Mayıs 2019 tarihlerinde arasında yapılmıştır. Araştırmanın verileri “Anket formu, Dijital Bağımlılık Ölçeği ve Akademik Öz Yeterlik Ölçeği ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, t testi ve F testi, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testi Sperman korelasyonu testi kullanılmıştır. Bu araştırma için Etik kurulu onayı alınmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.71±1,60dır. Erkek öğrencilerin akademik öz yeterliği kadınlardan yüksek bulunmuştur. Ebelik öğrencilerinin akademik öz yeterliği daha yüksektir (p=0,044). Sosyal hayatta 30 adet ve üzerinde arkadaşı olanların akademik öz yeterliği daha yüksektir (p=0,022). Bilgisayar sahibi olanların dijital bağımlılığı daha yüksek bulunmuştur (p=0,027). Cep telefonu ve bilgisayar oyunu oynayanların dijital bağımlılıkları daha yüksek bulunmuştur (p=0,001). Gelir durumu giderinden az olanların dijital bağımlılıkları daha yüksek bulunmuştur (p=0,038).
Sonuç: Öğrencilerin cinsiyete göre anne baba eğitim durumuna göre, arkadaş sayısına göre akademik öz yeterlik ve Dijital bağımlılıklarının farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sosyal medya boyutunda dijital bağımlılığı arttıkça akademik öz yeterliliğin azaldığı saptanmıştır.