Aim: The aim of the study is to determinethe electronic health literacy levels and healthinformation-seeking behaviors of Ondokuz MayısUniversity Faculty of Medicine students during thepandemic process.Method: In the study, a questionnaire wasused to obtain information about students'sociodemographic characteristics and their searchfor evidence-based information in the pandemicprocess, and the e-HEALS Turkish version was usedto measure electronic health literacy. Descriptive andchi-square analyzes were made in data statistics. Results: 1374 students studying in the English andTurkish medical program participated in the study.65.2% of the students think that the internet isuseful while making decisions about their health,and 86.7% think that it is important to have accessto health resources on the internet. 66.5% of thestudents follow the publications about the pandemicfor an hour or more a day. Although they mostfrequently (50.8%) use social media for the purposeof tracking, 60.7% of the students stated that theywere not sure about whether they trust social mediaor not. The average e-health literacy of the studentswas found to be 31.0±4.2, and it was observed thatthe e-health literacy scores of the students in theclinical class were higher (p <0.001) compared tothe students in the preclinical class. Conclusion: The e-health literacy levels of medicalstudents are at an acceptable level; it increases overthe years. It was found that the highest average wasin the sixth grade.
Amaç: Çalışmanın amacı Ondokuz MayısÜniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin pandemisürecinde elektronik sağlık (e-sağlık) okuryazarlıkdüzeylerini ve sağlık bilgisi arama davranışlarınıbelirlemektir.Yöntem: Araştırmada öğrencilerin sosyodemografiközelliklerini ve pandemi sürecindeki kanıta dayalıbilgiyi edinme arayışlarına yönelik bilgiyi elde etmekiçin bir anket ve elektronik sağlık okuryazarlığınıölçmek için e-HEALS Türkçe versiyonu kullanılmıştır.Veri istatistiğinde tanımlayıcı ve kikare analizleriyapılmıştır.Bulgular: İngilizce ve Türkçe tıp programındaöğrenim görmekte olan 1374 öğrenci çalışmayakatılmıştır. Öğrencilerin %65,2’si sağlıkları hakkındakarar verirken internetin yararlı, %86,7’si internettesağlık kaynaklarına erişebilmenin önemli olduğunudüşünmektedir. Öğrencilerin %66,5’i günde birsaat ve daha fazla pandemi ile ilgili yayınları takipetmektedir. Bu süreçte en sık (%50,8) sosyalmedyayı takip amacı ile kullansalar da öğrencilerin%60,7’si sosyal medyaya güvenip güvenmemekonusunda emin olamadığını ifade etmektedir.Öğrencilerin e-sağlık okur yazarlık ortalaması 31,0±4,2 olarak tespit edilmiş, klinik sınıftaki öğrencilerinpreklinik sınıftakilere kıyasla e-sağlık okuryazarlığıpuanlarının daha yüksek olduğu (p<0.001)gözlenmiştir. Sonuç: Tıp öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığıdüzeyleri kabul edilebilir düzeyde olup; yıllariçerisinde artış göstermektedir. En yüksekortalamanın altıncı sınıfta olduğu bulunmuştur.