Türkiye'deki B1 Düzeyi Yerel ve Uluslararası İngilizce Ders Kitaplarındaki Edimbilimsel içerik Üzerine Bir Araştırma


Ünal B., EKMEKÇİ E.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.64, ss.1671-1700, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: Sayı: 64
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.53444/deubefd.1557382
  • Dergi Adı: Buca Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1671-1700
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak ve anadili İngilizce olan kişilerle başarılı bir şekilde iletişim kurabilmek için İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin edimbilime aşina olmaları gerekir. Bu nedenle, ders kitapları ve ders içi etkinlikler de dahil olmak üzere öğretim kaynakları edimbilimsel içerik içermelidir. Bu doğrultuda, bu çalışmada, Türkiye'de kullanılan ulusal ve uluslararası B1 seviyesi İngilizce ders kitaplarındaki iki edimbilimsel öğeyi, bilhassa duruma bağlı sözce ve söz eylemlerini inceleyip karşılaştırmak için karma yöntem yaklaşımı uygulanmıştır. Nicel verileri analiz etmek için frekans analizi ve SPSS 20 kullanılırken, nitel veriler seçilen ders kitapları üzerinde tümdengelimli içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca, Kecskés'in (2003) duruma bağlı sözce sınıflandırması ve Searle'ün (1976) söz eylemi sınıflandırması kullanılarak, ilgili İngilizce ders kitaplarındaki duruma bağlı sözce ve söz eylemleri sırasıyla incelenmiştir. Sonuçlar, iki ders kitabı arasında seçilen edimbilimsel öğeler açısından istatistiksel olarak önemli olmayan farklılıklar ortaya koymuştur (p>0.05). Ayrıca, her iki ders kitabının da seçilen tüm edimbilimsel unsurları içermediği bulunmuştur. Son olarak, öğretmenler, materyal geliştiricileri ve eğitim materyali yazarları için çeşitli tavsiyeler verilmiştir.
EFL students must be familiar with pragmatics in order to use English effectively and successfully interact with native English speakers. Therefore, their instructional resources, including textbooks and class exercises, should include pragmatic content. Accordingly, a mixed-methods approach was adopted in this study to analyze and compare two pragmatic components, notably situation-bound utterances and speech acts, in national and international B1-level English textbooks used in Türkiye. Frequency analysis was employed to analyze the quantitative data and SPSS 20, while the qualitative data was analyzed using deductive content analysis on the selected textbooks. Also, using Kecskés’ (2003) categorization of situation-bound utterances and Searle's (1976) categorization of speech acts, the situation-bound utterances and speech acts in the relevant English textbooks have been examined respectively. The results revealed statistically insignificant differences regarding the chosen pragmatic components between the two textbooks (p>0.05). Additionally, neither of the textbooks was found to include all selected pragmatic components. Finally, several recommendations for teachers, material developers, and educational material writers were given.