Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.20, no.4, pp.253-258, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Bu araştırma ilköğretim öğrencilerinin çevresel tutum ve çevre bilgisinin incelenmesi amacıyla
tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini bir ilköğretim okulunda okuyan 6,-7,ve-8. sınıf öğrencilerinden oluşan
toplam 237 öğrenci oluşturmuştur. Örneklem seçimi yapılmayıp evrenin tamamına ulaşılması hedeflenmiş 189
öğrenci ile araştırma tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak çevre bilgi testi ve çevre tutum ölçeği
kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 12.76±1.02 olup %50.3’ünün erkek olduğu, çevre bilgi test
puanlarının 18.11±6.50, çevre tutum puanlarının ise 102.66±11.47 olduğu bulunmuştur. İstatistiksel inceleme
sonucunda kızların çevre bilgi puanı ve çevre tutum puanının yüksek olduğu ve aralarındaki farkın da
istatistiksel olarak anlamlı olduğu, ayrıca sınıf dereceleri ile çevre bilgi puanı arasında da anlamlı bir ilişki
olduğu görülmüştür. Çevre bilgi testi ile çevre tutum puanı arasında yapılan korelasyon testine göre aralarında
pozitif yönde zayıf bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuçlar: Sonuçlara göre kızların çevreye yönelik bilgi ve duyarlılıkları daha yüksek düzeydedir.
Okullarda çevre ile ilgili bilgilendirmeler ve etkinlikler yapılırken kız öğrencilerin akran eğitimi şeklinde desteği
ile özellikle erkek öğrencilere yönelik, daha dikkat çekici teknikler kullanılmalı ve katılmaları için teşvik
edilmelidir. Bilgi ve tutum arasındaki ilişkiye dayanarak, bilgi düzeyini arttırmak için derslerde daha fazla önem
verilmesi önerilebilir. Halk sağlığı hemşireleri olarak okul sağlığı uygulamalarında bu konuya daha fazla yer
veren çalışmalar planlanmalıdır.
Anahtar Kelimeler: İlköğretim, Öğrenci; Çevre; Bilgi; Tutum.