Shaping Future Education: Teacher Assistant Artificial Intelligence


Kaya M., Köseoğlu Z.

Pearson Journal of Social Sciences and Humanities, vol.8, no.29, pp.1555-1578, 2024 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

This study examines how 'Teacher Assistant Artificial Intelligence' seminars organized for teachers from various branches increased their awareness and knowledge of artificial intelligence technologies. The seminars, which lasted three hours each in four groups, aimed to teach teachers how to use AI tools in lesson planning, material creation, student assessment and motivation enhancement. The study was conducted with 66 teachers using qualitative and quantitative data collection methods.
Pre- and post-seminar questionnaires were used as data collection tools. The pre-seminar survey results showed that the majority of teachers had limited knowledge about AI technologies. The post-seminar questionnaires revealed a significant increase in their awareness and knowledge of these technologies. Teachers expressed positive opinions about the use of AI in lesson planning, material creation and student assessment processes. In addition, there was generally positive feedback about the content of the seminar and the understandability of the presentations.
The study shows that AI trainings contribute to teachers becoming more aware and competent in technology integration. As a result, it was seen that the use of AI technologies in education can provide significant benefits for teachers and students. Educational policies should encourage the integration of these technologies and provide the necessary training and resources for teachers to use these technologies effectively.

Bu çalışma, çeşitli branşlardan öğretmenlere yönelik düzenlenen 'Öğretmen Yardımcısı Yapay Zeka' seminerlerinin, öğretmenlerin yapay zeka teknolojilerine yönelik farkındalık ve bilgi düzeylerini nasıl artırdığını incelemektedir. Dört grup halinde ve üçer saat süren seminerler, öğretmenlere yapay zeka araçlarını ders planlama, materyal oluşturma, öğrenci değerlendirme ve motivasyon artırma süreçlerinde nasıl kullanabileceklerini öğretmeyi amaçlamıştır. Araştırma, nitel ve nicel veri toplama yöntemleri kullanılarak 66 öğretmen ile yürütülmüştür.
Seminer öncesi ve sonrası anketler veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Seminer öncesi anket sonuçları, öğretmenlerin büyük çoğunluğunun yapay zeka teknolojileri hakkında sınırlı bilgiye sahip olduğunu göstermiştir. Seminer sonrası anketler ise bu teknolojilere yönelik farkındalık ve bilgi düzeylerinde önemli bir artış olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenler, yapay zekanın ders planlama, materyal oluşturma ve öğrenci değerlendirme süreçlerinde kullanılabilirliğine dair olumlu görüşler bildirmişlerdir. Ayrıca, seminerin içeriği ve sunumların anlaşılabilirliği hakkında genel olarak olumlu geri bildirimler alınmıştır.
Araştırma, yapay zeka eğitimlerinin öğretmenlerin teknoloji entegrasyonu konusunda daha bilinçli ve yetkin hale gelmelerine katkı sağladığını göstermektedir. Sonuç olarak, yapay zeka teknolojilerinin eğitimde kullanımının öğretmenler ve öğrenciler için önemli faydalar sağlayabileceği görülmüştür. Eğitim politikalarının, bu teknolojilerin entegrasyonunu teşvik etmesi ve öğretmenlerin bu teknolojileri etkili bir şekilde kullanmaları için gerekli eğitim ve kaynakları sağlaması gerektiği görülmüştür.