HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNDE KADINA YÖNELİK ŞİDDET ALGISINI YARATICI DRAMA YÖNTEMİYLE ÇALIŞMAK: NİTEL BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Orak O. S., Akman G., Doğan Özdemir N. G.

I. Uluslararası 21. Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi, Samsun, Turkey, 11 - 12 May 2023, pp.113-114, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Samsun
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.113-114
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerine kadına yönelik şiddet konusunda uygulanan yaratıcı drama atölyesinin “Şiddete maruz kalan bir kadın olma” algısı üzerindeki etkisini değerlendirmektir.  Metod: Nitel araştırma tasarımındaki bu çalışma yorumlayıcı fenomenolojik yaklaşıma temellendirilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 4. sınıf öğrencileri arasından 18 hemşirelik öğrencisi araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırma kapsamında önce hemşirelik öğrencilerine kadına yönelik şiddet konusunda yaratıcı drama atölyesi uygulanmıştır. Uygulanan yaratıcı drama atölyesi cinayete kurban gitmiş bir kadın öyküsü üzerinden “Hazırlık/Isınma”, “Canlandırma” ve “Değerlendirme” aşamalarından oluşan bir programla drama eğitmeni olan araştırmacı tarafından yürütülmüştür.   Yaratıcı drama atölyesinin değerlendirme oturumunda “rol içinde yazma” tekniği kullanılarak öğrencilerden “Şiddete maruz kalan bir kadın olma” algısı açısından öyküdeki kadın rolünde bir mektup yazmaları istenmiştir. Öğrencilerin yazdıkları mektuplardan elde edilen nitel verilerin analizinde van Manen tematik analiz yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Verilerin analizi sonucunda; “Şiddete karşı savunmasız kalma”, “Sorgulama ve çabalama”, “Bardağın dolu tarafından bakabilme”, “Bitmeyen döngü” ve “Özlem duyma” olmak üzere beş tema belirlenmiştir. Bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin kadına yönelik şiddet algıları incelendiğinde şiddeti kader olarak gördükleri ve bu döngünün kırılamaz bir süreç olduğu algısı içinde oldukları saptanmıştır. Araştırma kapsamında yürütülen yaratıcı drama atölyesinin öğrencileri kadına yönelik şiddeti sorgulama ve şiddete ilişkin çabalama davranışlarına yönelttiği görülmektedir.  Sonuçlar: Araştırmada öğrencilere uygulanan yaratıcı drama atölyesinin “Şiddete maruz kalan bir kadın olma” algısı üzerinde bilişsel ve duyuşsal açıdan kazanım oluşturduğu, öğrencilerin şiddet mağduru olan kadının düşünce ve duygularına yönelik gerçekçi bir anlayış geliştirdikleri, konuya ilişkin eleştirel bakış açısı içinde oldukları ve çözüme yönelik motivasyonlarının bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin şiddete maruz kalan bireylerin bakış açılarını keşfederek bu bireylerin bakımında empatik yaklaşımda bulunmaları ve bakım anlayışı geliştirebilmeleri için yaratıcı drama gibi yaşantı odaklı öğretim yöntemlerinin kullanılması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Hemşirelik, kadına yönelik şiddet, öğrenci, yaratıcı drama