Opinions of Prep Class Students Regarding Online Foreign Language Education: Case Study on Ondokuz Mayis University


Özçelik N., Atmaca E.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.1, no.1, pp.55-77, 2022 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 1 Issue: 1
  • Publication Date: 2022
  • Journal Name: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.55-77
  • Ondokuz Mayıs University Affiliated: Yes

Abstract

The Covid-19 epidemic, which affected the whole world, negatively affected the education process. Due to this virus epidemic, there has been a transition from face-to-face education to compulsory distance education worldwide. In particular, universities sought different ways to minimize the negative effects of the epidemic and to carry out the educational activities in the best way without interruption. Therefore, within the scope of our study, the views of students who had to get used to such an extraordinary process towards learning a foreign language online were revealed. This study was carried out in order to determine the opinions of students about the English / German / French course taught through distance education in Ondokuz Mayıs University School of Foreign Languages Preparatory Program. The study group, in which the descriptive survey model which is one of the quantitative research methods was used, consisted of 114 students studying in the English / French / German preparatory program at Ondokuz Mayıs University School of Foreign Languages in the fall semester of the 2020-2021 academic year. As a data collection tool, a five-point Likert-type Online Foreign Language Learning Evaluation Scale consisting of 12 items and developed by Doğan (2020) was used. According to the results of the scale applied, it is understood that the students generally expressed an undecided opinion towards online foreign language learning.
Tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını, eğitim-öğretim sürecini olumsuz etkilemiştir. Bu virüs salgını nedeniyle, dünya genelinde yüz yüze eğitimden zorunlu uzaktan eğitime geçiş yapılmıştır. Özellikle üniversiteler salgının olumsuz etkilerini en aza indirgemek ve eğitim-öğretim faaliyetlerinin aksamadan en iyi şekilde yürütülmesi için farklı arayış içerisine girmişlerdir. Bu nedenle, çalışmamız kapsamında, böyle olağanüstü bir sürece alışmak zorunda olan öğrencilerin uzaktan çevrim içi yabancı dil öğrenmeye yönelik görüşleri ortaya koyulmuştur. Bu çalışma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık programında uzaktan eğitim yoluyla verilen İngilizce/Almanca/Fransızca dersine yönelik öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modelinin kullanıldığı çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılı Güz dönemi Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda İngilizce/Fransızca/Almanca hazırlık programında öğrenim görmekte olan 114 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, Doğan (2020) tarafından geliştirilen ve 12 maddeden oluşan beşli Likert türündeki Çevrimiçi Yabancı Dil Öğrenmeyi Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Uygulanan ölçeğin sonuçlarına göre öğrencilerin genel olarak uzaktan çevrim içi yabancı dil öğrenmeye yönelik kararsız görüş belirttikleri anlaşılmaktadır.