EGE 2nd INTERNATIONAL CONGRESS ON SOCIAL SCIENCES & HUMANITIES, İzmir, Turkey, 12 - 13 June 2023, pp.129-130, (Summary Text)
Bu çalışma, Türk Müziği'nin önemli klarnet sanatçılarından Şükrü Tunar'ın solo icralarındaki makamsal
perde algısını incelemeyi amaçlamaktadır. Tunar'ın müzikal dili ve anlayışı, onun taksim ve zeybek
formunda solo icralarında açığa çıkmaktadır. Bu çalışmada, elimizde bulunan 11 ses kaydı üzerinde
analizler yapılacaktır.
Çalışmanın ana hedefi, Tunar'ın kullandığı makamlardaki perde baskıları analiz ederek, onun makamsal
perde kullanımı ve bu makamların karakteristiklerini belirlemektir. Bu perde baskılarının tespiti, bir
nevi parmak izi tespiti olarak düşünülebilir ve Tunar'ın özgün perde kullanımını gözler önüne
sermektedir.
Çalışmanın evreni, Şükrü Tunar'ın tüm solo icraları iken örneklemini ise elimizde bulunan ve solo olarak
icra edilmiş 11 adet taksim ve zeybek formundaki ses kaydı oluşturmaktadır.
Çalışmada, MakamBox yazılımı kullanılarak sinyal işleme metotlarıyla perde analizleri yapılmaktadır.
Bu analizler sonucunda elde edilen perde baskıları, Arel-Ezgi-Uzdilek Ses sisteminde ağırlıklı olarak
kullanılan makamların perde verileriyle karşılaştırılacaktır.
Bu çalışma, Türk Müziği'nin daha iyi anlaşılmasına ve müzik eğitiminde kullanılacak bilgi ve
materyallerin zenginleştirilmesine katkı sağlaması bakımından önemlidir. Aynı zamanda, Tunar'ın
makamsal perde kullanımının daha detaylı bir şekilde anlaşılması, onun sanatsal ifadesinin ve teknik
becerisinin daha iyi takdir edilmesine olanak sağlayabilir.
Çalışmanın sonucunda, Şükrü Tunar'ın makamsal perde algısı ve kullandığı makamların perde
baskılarının detaylı bir analizine ulaşılması beklenmektedir. Bu analizler, Tunar'ın müzikal dilini ve
tekniklerini daha iyi anlamak için önemli bir kaynak oluşturacaktır. Ayrıca, elde edilen verilerin ArelEzgi-Uzdilek Ses sistemi ile karşılaştırılması, bu iki sistemin arasındaki benzerliklerin ve farklılıkların
anlaşılmasına yardımcı olabilir.