Publicus -Kamu Yönetimi Araştırmaları Dergisi, no.1, pp.55-78, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Public administration is a whole consisted of its structure, policy, practice, personnel,
budget, audit, education and research components. This article aims to examine
public administration in Turkey with its education and research dimensions. The
article analyses public administration education at undergraduate and graduate
levels, education programs for public personnel and executive, civic education and
research on public administration. The article examines several theoritical approaches
in the field of public administration with a particular focus on the United States, on
federal public services and bureaucracy.
This article argues that in the case of Turkey, the contribution of public administration
education and research to increasing the quality of public services, the employment
of public personnel with a scientific perspective on the administration of society, and
the inclusion of those equipped with public administration knowledge at senior and
mid-level administration levels requires a development. While drawing attention to
the importance of public administration education programs to build solid and
permanent bridges to all schools where public service officers are trained, it is stated
that public administration education is also necessary for other professions such as
lawyers, engineers, teachers, social workers and health workers in the public sector.
The article argues that the trainings of public administrators should be designed to
include fundamental values such as individual initiative, personal competence and
honesty, responsibility, coordination, financial control, leadership, sensitivity,
fairness and morality. The article argues that civic education and active citizenship as
important components that need to be developed along with public administration
education. This study emphasizes that there is still a room for improvement in terms
of the contribution of public administration research in Turkey to policy design
processes and improving the quality of public services.
Kamu yönetimi, yapı, politika, uygulama, personel, bütçe, denetim, eğitim ve
araştırma parçalarıyla bir bütündür. Bu yazı, kamu yönetiminin neden önemli
olduğunu açıklamaya çalışırken, Türkiye’de kamu yönetimini eğitim ve araştırma
boyutlarıyla tartışmaya açmayı amaçlıyor. Bu amaç doğrultusunda lisans ve
lisansüstü düzeylerde kamu yönetimi eğitimi, kamu personelinin ve yöneticilerinin
eğitimi ve yurttaşlık eğitimi ile kamu yönetimi araştırmalarına ilişkin bilgi verilirken,
her başlıkta geliştirilmesi gereken alanlara da dikkat çekiliyor. Yazar, zaman içinde
kamu yönetimine yaklaşım tarzının şekillenmesinde etkisi olan kamu yönetimi
yazarlarının düşüncelerine de başvuruyor. Ayrıca son yıllarda özellikle Amerika
Birleşik Devletleri’nde federal kamu hizmetleri ve bürokrasi üzerine yapılan kimi
değerlendirmeleri, destekleyici görüş sunmaları gerekçesiyle, bu tartışmaya dahil
ediyor.
Yazıda, Türkiye örneğinde kamu yönetimi eğitiminin ve araştırmalarının kamu
hizmetlerinin niteliğinin artırılmasına, toplumun yönetimiyle ilgili bilimsel bakışa
sahip kamu personelinin istihdamına, üst ve orta düzey yöneticilik kademelerinde
kamu yönetimi bilgisiyle donanmış olanların yer almasına katkısının geliştirilmeye
açık olduğu vurgulanıyor. Kamu yönetimi eğitim programlarının, kamu
görevlilerinin yetiştirildiği tüm okullara sağlam ve kalıcı köprüler kurmasının
önemine dikkat çekilirken, kamu yönetimi eğitiminin, kamuda çalışan avukatlar,
mühendisler, öğretmenler, sosyal hizmet uzmanları, sağlık çalışanları için de gerekli
olduğu belirtiliyor.
Yazar, kamu yöneticilerinin bireysel inisiyatif alma, kişisel yeterlilik, dürüstlük,
sorumluluk, koordinasyon, mali denetim, liderlik, duyarlılık, adil yönetim ve ahlak
gibi esas sorunlar çerçevesinde yetiştirilmesi gerektiğini savunuyor. Yazıda yurttaşlık
eğitimi ve aktif vatandaşlık, kamu yönetimi eğitimiyle birlikte geliştirilmesi gereken
önemli bileşenler olarak sunuluyor. Yazar, Türkiye’de kamu yönetimi
araştırmalarının politika tasarımı süreçlerine ve kamu hizmetlerinin niteliğinin
artırılmasına katkı sunma yönünün geliştirilmeye açık olduğuna dikkat çekiyor.